ARTAVTBP41 Theory of colours I

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Kristína Pupáková (lecturer)
MgA. Kristína Pupáková (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Timetable
Wed 12:15–13:00 ATEL
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTAVTBP41/A: Wed 13:05–13:50 ATEL, K. Pupáková
Prerequisites (in Czech)
FORMA ( P )
nejsou definovány
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět tematizuje pojímání jednoho z nejběžnějších fenoménů zrakové zkušenosti – barvy. Seznamuje studenty s dějinami zkoumání otázky o podstatě barvy v kontextu vědeckých teorií tak, jak formovaly současné myšlení. Disciplína poskytuje prostor pro rozvoj, učí hledat vizuální klíče a nacházet neobvyklá novátorská řešení nastolených problémů v percepci barev v kompozici vyprávění. Orientuje se také na rozvoj kreativního myšlení v oblasti audiovizuální tvorby formou analýz a tvorbou audiovizuálních výstupů vázaných na teorii barev. Nahlíží na vztah psychologie, narativnosti, vizuality a významu.
Syllabus (in Czech)
  • 1.–2. Základní principy teorie barev (krátký vstup do dějin umění s ohledem na využití barev)
  • 3. Fyzikální a psychologické hledisko působení barev
  • 4. Soulad barev a kontrast
  • 5. Filmové teorie a využití barev u narativní složky
  • 6. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Alejandro Jodorowsky – Svatá hora (1973)
  • 7. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci
  • – rež. Peter Greenaway – Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989)
  • 8. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Alfred Hitchcock – Vertigo (1958)
  • 9. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Krzysztof Kieślowski – Tři barvy: Modrá (1993)
  • 10. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Wes Anderson – Grandhotel Budapešť (2014)
  • 11. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Gaspar Noé – Vejdi do prázdna (2009)
  • 12. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Spike Jonze – Ona (2013)
  • 13. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Jean-Luc Godard – Pohrdání (1963)
Literature
    required literature
  • BLOCK, B. A. Visual story. London: Focal Press, 2007.
  • HULKE, W. M. Praktická kniha o barvách. Olomouc: Fontána, 2005. info
  • PARRAMÓN, J. M. Teorie barev. Praha: Svojtka a Vašut, 1998.
    recommended literature
  • BELLANTONI, P. If It's Purple, Someone's Gonna Die: The Power of Color in Visual Storytelling. London: Focal Press, 2005.
  • DÉMUTH, A. Čo je to farba? Bratislava: IRIS, 2005.
  • HRADISKÁ, E. – LETOVANCOVÁ, E. Psychológia marketingovej komunikácie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005.
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
  • SCHILLINGOVI, I. a G. Symbolická řeč barev. Olomouc: Dobra a Fontána, 1999.
  • STEINER, R. Tajemství barev. Hranice, 2005. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka and MIKEŠ JIŘÍ. Reklama: jak dělat reklamu. 4th ed. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5865-7. 2018. info
Teaching methods
lectures, seminars, analysis, class discussion, presentations, film screenings, homework
Assessment methods (in Czech)
Praktická písemná analýza vybraného audiovizuálního díla v intencích teorie barev. Vytvoření storyboardu audiovizuálního díla, které je vázáno svým obsahem na teorii barev.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTAVTBP41