FPF:UBKKN057 Literární komunikace - Informace o předmětu
UBKKN057 Literární komunikace
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Eva Křivá
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK) (2)
- Cíle předmětu
- Nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace. Charakteristika základních systémových komponent - autora, díla, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Referáty posluchačů jsou věnovány procesu literární tvorby a percepci jejího vnímání. Důraz je kladen na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla, osobnost autora a psychologii čtenáře ve společensko-historickém kontextu. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- 1. Četba a její druhy
Pasivní a aktivní četba.
2. Vnímání uměleckého literárního díla
Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola receptivní estetiky.
3. Literární komunikace
Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
4. Teorie estetických informací
Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací.
5. Umělecké literární dílo
Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Umělecká hodnota literárního díla. - Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
6. Autor
Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
7. Čtenář
Četba jako potřeba - motivace četby - funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
8. Perspektivy četby
Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v l9 století. "Revoluce knihy" v 50 letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
- 1. Četba a její druhy
- Literatura
- povinná literatura
- KŘIVÁ, E. Četba jako proces vnímání informací v systému literární komunikace. (strojopis). info
- KŘIVÁ, E. Teorie literární komunikace a její psychologické aspekty. Čtenář,, l995, 47, č. 9, 10, 11, l2. info
- HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha : ČS, 1991. info
- DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Předpokladem ke zkoušce je odevzdání resp. přijetí seminární práce na zadané téma. Písemná zkouška z probrané látky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2009/UBKKN057