UBK10051 Divadlo ve filmu

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová (cvičící)
Garance
Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře bude zmapovat různé možné vztahy a vazby divadla a filmu a prozkoumat jejich vzájemné prolnutí, společný základ i zásadní výrazové rozdíly. Studenti se pokusí najít odpověď na několik základních otázek: Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Proč se divadelní režiséři utíkají k filmu? V úvodu semináře se posluchači pokusí na základě zhlédnutých filmů a TV záznamů divadelních inscenací charakterizovat základní rozdíly mezi filmovým a divadelním uměním, ale i jejich styčné body. Následně budou definovat různé míry ovlivňování divadla a filmu (téma divadla ztvárněné ve filmu, adaptace divadelní hry do filmu, divadelní prvky ovlivňující film, divadelní režiséři pracujíc u filmu, pozitivní ovlivňování filmu a divadla: Laterna magika). Další zkoumání se detailněji zaměří na fenomén adaptace divadelní hry ve filmu (s důrazem na proces umělecké transpozice látky z jedné disciplíny do druhé, jak se formuje v režijní a autorské koncepci, v inscenačním a prostorovém pojetí, v modelaci figur, v žánrové transformaci apod.). Na konkrétních příkladech z vybraných filmů a analýzách filmových adaptací divadelních her bude artikulována otázka adekvátnosti a volnosti přepisu, rovnováha i napětí divadelna v poměru k ryze filmové (i technické) stránce. Nedílnou součástí semináře bude zmapování filmové tvorby význačných českých divadelních režisérů (Jaroslav Kvapil, Jindřich Honzl, E. F. Burian, Jiří Frejka, Alfréd Radok, Jan Kačer, Vladimír Morávek...).
Osnova
  • Cílem semináře bude zmapovat různé možné vztahy a vazby divadla a filmu a prozkoumat jejich vzájemné prolnutí, společný základ i zásadní výrazové rozdíly. Studenti se pokusí najít odpověď na několik základních otázek: Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Proč se divadelní režiséři utíkají k filmu?
    V úvodu semináře se posluchači pokusí na základě zhlédnutých filmů a TV záznamů divadelních inscenací charakterizovat základní rozdíly mezi filmovým a divadelním uměním, ale i jejich styčné body. Následně budou definovat různé míry ovlivňování divadla a filmu (téma divadla ztvárněné ve filmu, adaptace divadelní hry do filmu, divadelní prvky ovlivňující film, divadelní režiséři pracujíc u filmu, pozitivní ovlivňování filmu a divadla: Laterna magika). Další zkoumání se detailněji zaměří na fenomén adaptace divadelní hry ve filmu (s důrazem na proces umělecké transpozice látky z jedné disciplíny do druhé, jak se formuje v režijní a autorské koncepci, v inscenačním a prostorovém pojetí, v modelaci figur, v žánrové transformaci apod.). Na konkrétních příkladech z vybraných filmů a analýzách filmových adaptací divadelních her bude artikulována otázka adekvátnosti a volnosti přepisu, rovnováha i napětí divadelna v poměru k ryze filmové (i technické) stránce.
    Nedílnou součástí semináře bude zmapování filmové tvorby význačných českých divadelních režisérů (Jaroslav Kvapil, Jindřich Honzl, E. F. Burian, Jiří Frejka, Alfréd Radok, Jan Kačer, Vladimír Morávek...).
    Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Utíkají se divadelní režiséři do filmu?
    1. Divadlo ve filmu - jak se projevuje? Různé míry ovlivňování.
    - téma divadla ztvárněné ve filmu
    - adaptace divadelní hry do filmu
    - divadelní prvky ovlivňující film
    - divadelní režiséři pracujíc u filmu
    - pozitivní ovlivňování filmu a divadla (Laterna magika)
    2. Drama a film - možnosti filmové adaptace divadelního textu
    3. Divadelní režiséři ve filmu I.
    4. Divadelní režiséři ve filmu II.
    5. Fenomén Laterny magiky (Přednáška)
Literatura
    povinná literatura
  • Grossman, J.:. Divadlo a film. In: Texty o divadle II. Praha 2000. info
  • Petrů, E. Film a divadlo. Olomouc : Kraj. ped. úst., 1990. info
  • www.petergreenaway.co.uk/prospero.htm. info
  • MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Praha: Národní filmový archiv, 2001. Praha, 1990. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast v seminářích, povoleny pouze dvě absence.
2. Vypracování seminární práce na zadané téma.
3. Prezentace referátu v rámci hodiny (zadané téma).
4. Řešení dílčích úkolů zadaných pedagogem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015.