FPF:UBK10154 Svět. kinematogr.-proj. I/2 - Informace o předmětu
UBK10154 Projekce - zvuková éra filmu
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Bergmannová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Základní orientace v hodnotách uměleckého díla, kterým je film. Analýza konkrétních filmových děl světové kinematografie období let 1930-1945. Posluchači se soustředí na rozbor a použití výrazových prostředků filmu a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití. Během projekcí jednotlivých děl se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce. Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
- Osnova
- Seminář navazuje na přednášku z dějin světové kinematografie a prostřednictví filmových projekcí a následných diskuzí seznámí studenty s výraznými díly světového filmu období let 1930-1945.
Filmové projekce budou doplněny o následnou diskusi o filmu a jeho vzniku v kontextu režisérovy tvorby, případně v rámci vývoje národní kinematografie. Cílem diskuze nad filmy je zdůraznit přínos snímku a inspiraci pro nastupující filmaře.
Nástup zvukové éry, rozvoj žánrových snímků, barevný film, režisérské osobnosti
1. Hollywoodského pojetí žánru: tvorba studia Universal, R.K.O: Dr. Jekyll a Mr. Hyde, Dracula 1931.
2. Osobnost Orsona Wellese a Občan Kane.
3. Vrah mezi námi a osobnost Fritze Langa.
4. Tvorba Michale Powella a Emericha Pressburgera: Červené střevíčky.
5. Film noir jako kritika společenské morálky: Maltézský sokol.
6. Modrý anděl a fenomén Sternberg + Marlene Ditrich.
7. Charles Chaplin: Moderní doba.
8. Poetika absurdní komiky a bratři Marxové: Kachní polévka.
9. Společensko-politický thriller a Henri George Clouzot: Havran.
- Seminář navazuje na přednášku z dějin světové kinematografie a prostřednictví filmových projekcí a následných diskuzí seznámí studenty s výraznými díly světového filmu období let 1930-1945.
- Literatura
- povinná literatura
- ARISTARCO, G.:. Dějiny filmových teorií. Praha: Orbis, 1968. info
- Bunuel, L.:. Do posledního dechu. Praha: Mladá fronta, 1987. info
- Plazewski, J.:. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967. info
- MONACO, J.:. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- BAZIN, A.:. Co je to film? Praha: ČFÚ, 1979. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- 1. Účast na seminářích a orientace v základní literatuře.
2. Zpracování a přednes referátu.
3. Seminární práce cca 5 normostran.
4. Zápočet bude udělen na základě komentáře k seminární práci s využitím poznatků získaných během seminárních rozborů.
5. Předmět je možno ukončit zápočtem v období mezi jeho ukončením a započetím výuky u dalšího semestru.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2010/UBK10154