UBKKK032 Science about Science

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2010
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámení s problematikou vědy jako s uceleným systémem, a to zejména ve vztahu k filozofii a k současnému postavení člověka ve společnosti a světě. Obecnost a exaktnost vědy. Vztah člověka k přírodě, technice a k historickému vědomí.
Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy přednášek:
    I. Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.
    II. Základní teorie pravdy (autoritativní, konsenzuální, pragmatická, koherenční, korespondenční).
    III. Poznání obyčejné vs. poznání vědecké. Definice vědy. Důvody vzniku filozofie vědy. Vývoj vědy: společenské podmínky a společenská role vědy a její hodnocení.
    IV. Vědecký (a ?universální?) jazyk. Úloha definic. Věda jako koloběh ?vedeckých informací?? Od informace k znalosti.
    V. Metody a techniky (nejen vědeckého) poznání. Empirické metody a teoretické metody. Metody intuitivní a expertní. Vědecké metody ve společenských (humanitních) vědách.
    VI. Vědecké poznatky a teorie a problémy s jejich pravdivostí.
    VII. Stručné dějiny vědy (a názorů na ni). Antická věda. Středověké pojetí vědy.
    VIII. Rozvoj vědy v období humanismu s renesance. Novověké pojetí vědy (newtonovské paradigma a kartezianismus).
    IX. Vznik a první fáze pozitivismu. Novopozitivistické pojetí vědy. Empirismus, induktivismus, kumulativismus, analýza jazyka.
    X. Falzifikační model vědy K. R. Poppera.
    XI. Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna. Pojem ?vědecké revoluce?. Holismus, sociologismus, vztah teorie a poznání. Metodologie vědeckých výzkumných programů ? I. Lakatos. Vnitřní a vnější historie vědy.
    XII. Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Parazitní statut pozorování. Pojetí alternativních teorií. Budoucnost filosofie vědy. Pojem ?proliferace?.
    XIII. Nové koncepce vědy ve filosofii vědy 20. století. Kritika karteziánské vědy S. Toulmina.
    XIV. Sociologický obrat ve filosofii vědy. Spor o status společenských věd. Narativní model v sociálních vědách. Sociální a kulturní antropologie.
    XV. Věda a postmoderna. Kritika vědy jako ?metanarativního příběhu? (J.-F. Lyotard). Problém moci a ?archeologie vědění? (M. Foucault).
    XVI. Věda a kultura. Věda a technika. Věda a společnost.
    XVII. Věda a víra. Věda, hodnoty a etické zásady.
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015.
  • Enrolment Statistics (Summer 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2010/UBKKK032