UCJASIK1 Social Interaction in Foreign Language Teaching

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
0/5/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
  • English (programme FPF, N7310 Filo)
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí s otázkami interakcí při vyučování cizím jazykům. Naučí se organizovat vyučovací jednotku tak, aby brali ohled na individuální zvláštnosti žáků, aplikovali diferencovaný přístup a plánovali výuku tak, aby byla co nejefektivnější a žáci účelně využívali čas ve vyučování i při domácí přípravě. Práci ve skupinách se naučí organizovat tak, aby se do ní zapojili všichni žáci. Posluchači se seznámí se strategiemi a technikami učení v různých typech sociálních interakcí ve výuce cizích jazyků. Pro zlepšení interakcí se naučí využívat různé formy pozorování, provádět záznamy a uplatňovat je. Sylabus: 1. Defining classroom interaction 2. Defining communication in the classroom 3. The role of the teacher 4. Student groupings 5. Describing classroom language 6. Describing classroom methodology 7. Describing classroom affect 8. Describing classroom learning events 9. Exploring language in classroom 10. Exploring methodology in classroom 11. Exploring affect in classroom 12. Exploring learning events in classroom Požadavky na studenta: Individuální práce bude zpracována formou portfolia, kde budou studenti zaznamenávat jednak své komentáře a dotazy a také zpracované úkoly týkající se analýz a hodnocení plánů hodin, výseků hodin, pozorování a záznamů reálných i nahraných hodin. Literatura: Allwright, D.: Observation in the Language Classroom, Longman Group UK Limited, 1988. Brown, G.: Microteaching, Methuen, 1975. Byrne, D.: Techniques for Classroom Interaction, Longman Group UK Limited, 1987. Malamah-Thomas, A.: Classroom Interaction, Oxford University Press, 1987. Hadfield, J.: Classroom Dynamics, Oxford University Press, 1992. Harmer, J.: The Practice of English Language Teaching, Longman, 1991. Rivers, W. M.: Interactive Language Teaching, Cambridge University Press, 1987. Rubin, J. and Thompson, L.: How to Be a More Successful Language Learner, Heinle and Heinle, 1982. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazyzích hodnotíme, UP Olomouc, 2002. Stern, H. H: Fundamental Concepts in Language Teaching, Oxford, 1983. Ullmann, R. and Geva, E.: ?Approaches to Observation in Second Language Classes' in C. J. Brumfit: Language Issues and Education Policies, Oxford, 1984. Ur, P.: A Course in Language Teaching. Practice and Theory, Cambridge University Press, 1991. Wajnryb, R.: Classroom Observation Tasks, Cambridge University Press, 1992. Wallace, M.: Training Foreign Language Teachers. A reflective approach, Cambridge University Press, 1991. Willis, J.: Teaching English Through English, Longman, 1981. Woodward, T.: Models and Metaphors in Language Teacher Training, Cambridge University Press, 1991. Wright, T.: Roles of Teachers & Learners, Oxford University Press, 1987.
Language of instruction
English
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2011/UCJASIK1