UBKKB220 Rešeršní služby 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2012
Rozsah
Přednáška 2 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit posluchače s analytickou činností, která má za úkol vytvářet studijně rozborové eleboráty. Jde o analyticko-syntetické dokumenty - intelektuální nadstavba rešeršní (vyhledávací) činnosti. Výsledkem je souvislý kvalitně zpracovaný text (po formální a obsahové stránce), reprezentující širší excerpční základnu zpracovávaných a průběžně citovaných informačních pramenů, které jsou nakonec souhrnně uvedeny v bibliografickém soupisu na zadané téma.
Osnova
  • Osnova přednášek
    1. Teoretická část k rešeršní činnosti.
    2. Uživatel, informační specialista, pracoviště přístupu do informačních zdrojů.
    3. Informační zdroje a jejich zjišťování.
    4. Zásady rešeršní strategie a rešeršování.
    5. Zpracování výstupních informací.
    6. Formální úprava rešerše.
    7. Systémy elektronické objednávky a dodávky dokumentů (DDS).
    8. Studijně rozborová činnost, zpracování studií a dalších výstupních "produktů na míru."
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠOVÁ, M. Rešerše : úvod do teorie a organizace rešeršních služeb. Praha, 1988. info
  • VÁLEK, D. Studijně rozborová činnost ve VTEI. Praha, 1981. info
    doporučená literatura
  • VLASÁK, R. větové informační systémy a služby : Informační průmysl. Praha, 1999. info
  • MATOUŠOVÁ, M. Transformace veřejných informačních služeb na příkladu veřejné knihovny. Brno, 1997. info
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: student vypracuje studijně-rozborovou práci na určité téma samostatně (je možná i týmová spolupráce 2-3 studentů). Rozsah práce 10 A4. Ústní zkouška se skládá z prezentace studijně-rozborové práce.
Práce je hodnocena z těchto hledisek:
- obsahová stránka práce (max. 2 body),
- použité metody řešení (max. 2 body),
- zvládnutí současného stavu poznání a dané problematiky a odborné terminologie (max. 2 body),
- jazyková a stylistická úroveň práce (max. 2 body),
- grafická úprava práce (max. 2 body),
- seznam literatury a správnost citací (max. 2 body),
- prezentace práce (max. 2 body).
Student může získat max. 14 bodů A, 13 B, 12 C, 11 D, 10 E, 9 a méně bodů F/neprospěl.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.