UCJANP08 Funcional Sentence Perspective 2

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2012
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lucie Kučerová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Kučerová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Kučerová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednáška i seminář jsou pokračováním předmětu Funkční větná perspektiva 1. Přednáška se věnuje brněnské škole funkční větné perspektivy, Danešovým tematickým posloupnostem a nejnovějším výsledkům v této oblasti včetně literárněvědných aplikací. Náplní seminářů jsou referáty ze statí J. Firbase a praktická aplikace jeho pluripartitního členění na analýzu souvislého textu v jeho pracích i v pracích jeho následovníků. Sylabus přednášky: 1. Firbasovy dynamické sémantické škály 2. Prezentační škála 3. Škála přisouzení kvality 4. Danešovy tematické posloupnosti 5. Odstavec jako jednotka textu 6. Firbasovy tematické, tranzitní a rematické trasy 7. Téma a hypertéma 8. Rozbor různojazyčného úryvku biblického textu 1 9. Srovnávání biblických textů jako odborná disciplína 10. Rozbor různojazyčného úryvku moderního literárního textu 11. Funkční perspektiva a literární strukturalizmus (Mukařovský) 12. Moderní aplikace funkční perspektivy na literární texty Sylabus semináře: 1. Referát z článku Firbas, J. (1975a): On 'existence/appearance on the scene' in functional sentence perspective. PSE, 16, s. 45-70. Firbas, J. (1982): "Aktuální členění větné"(,) či "funkční perspektiva větná"? SaS, 43, s. 282-293. Následná diskuse. 2. Referát z knihy Firbas, J. (1992): Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge. (Oddíl o prezentační škále.) Následná diskuse. 3. Referát z knihy Firbas, J. (1992): Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge. (Oddíl o škále přisouzení kvality.) Následná diskuse. 4. Referát ze studie Daneš, F. (1968): Typy tematických posloupností v textu. SaS, 29, s. 125-141. Následná diskuse. 5. Referát ze studie Daneš, F. (1994): Ostavec jako centrální jednotka tematicko-kompoziční výstavby textu (na materiále textů výkladových). SaS, 55, s. 1-17. Následná diskuse. 6. Referát ze studie Firbas, J. (1995a): On the thematic and the rhematic layers of a text. In: Warvik, B. et al.: Organization of Discourse. Proceedings from the Turku Conference 1995, s. 59-72. Následná diskuse. 7. Referát z článku Svoboda, A. (1981c): Hyperthemes in Alfric. Folia Linguistica Historica, 2, pp. 115-124. Následná diskuse. 8. Referát z článku Firbas, J. (1996): A case study in linear modification: On translatin Ap. 21.6b. Brno Studies in English 22: 23-48. (První část.) Následná diskuse. 9. Referát z článku Firbas, J. (1996): A case study in linear modification: On translatin Ap. 21.6b. Brno Studies in English 22: 23-48. (Druhá část.) Následná diskuse. 10. Referát ze studie Firbas, J. (1999): Translating the introductory paragraph of Boris Pasternak's novel Doctor Zhivago: A case study in functional sentence perspective. Word, Text Translation: Liber Amicorum for Peter Newmark (Anderman-Rogers Eds.) Clevedon, Buffalo, Toronto and Sydney. Následná diskuse. 11. Referát z knihy Mukařovský, J. (1982): Studie z poetiky. Olympia. 12. Referát z knihy Adam, M. Functional Macrofield Perspecitve. ( A Religious Discourse Analysis Based on FSP). Brno: Masarykova univerzita, 2006.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2012/UCJANP08