FPF:UHV00017 Art History I - Course Information
UHV00017 Art History I
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2012
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Dalibor Prix, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Dalibor Prix, CSc.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Archaeology (programme FPF, B7105 HiVe)
- Archaeology (programme FPF, M7105 HiVe)
- Cultural History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- History in combination with another discipline (programme FPF, B7105 HiVe)
- History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History (programme FPF, M7105 HiVe)
- History - Museology (programme FPF, B7105 HiVe)
- History and Museology (programme FPF, M7105 HiVe)
- History - Preservation of Monuments (programme FPF, B7105 HiVe)
- Library science with the focus on public libraries of the community type (programme FPF, N7201 InSK)
- Cultural dramaturgy with the focus on theatre (programme FPF, B8203 DrUm)
- Museology in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Museology in combination with another discipline (programme FPF, B7105 HiVe)
- Medieval Archaeology (programme FPF, B7105 HiVe)
- Course objectives (in Czech)
- Přednáškový cyklus se snaží zájemcům nabídnout orientační přehled po hlavních etapách a nejdůležitějších vývojových trendech staršího výtvarného umění. S ohledem na časovou dotaci se omezuje především na postižení evropského výtvarného umění od 2. do počátku 16. století s nezbytnými přesahy oběma směry a jen dílčími účelovými exkursy mimo evropský kontinent. Hlavní osu výkladu tvoří sledování pozvolných stylových proměn a přelévání jednoho slohu v následující a dále klíčová charakteristika vyzrálých slohových etap v rané, vrcholné a pozdní fázi. Důraz je kladen na inovativní momenty dalekosáhlého významu, postupně obohacující evropské umělecké tradice. Forma výkladu se soustředí na kombinaci nástinu sociálně-politického kulturního zázemí, konkrétních stěžejních příkladů sloužících jako modelové příklady provázání ikonografických, stylových, společenských, objednavatelských a kulturních vazeb, technologických inovací atd., postižení úlohy nejvýznamnějších osobností v konkrétním regionu a nárys důsledků takových děl nebo celků pro další umělecký vývoj. Přitom se výklad alespoň v principu, je-li to možné a účelné, přidržuje hrubé chronologické posloupnosti s přihlédnutím k jednotlivým vývojově důležitým oblastem kontinentu a přelévá se, podle významu či možností srozumitelné výpovědi a logiky výtvarných děl, od architektury k sochařství, řezbářství, nástěnnému, knižnímu a později i deskovému malířství, mozaikám, uměleckému řemeslu atd., aby se vyhnul zavádějícímu paralelnímu sledování separovaných vývojových linií v jednotlivých oborech výtvarného umění. Z podobných důvodů je i starší výtvarné umění z prostoru dnešních Čech, Moravy a Slezska pojednáváno v rámci širších evropských, nebo alespoň středoevropských souvislostí. Snaze o poskytnutí účelného "průvodce" po základních momentech vývoje staršího evropského umění, jež modifikuje a spoluutváří životní prostředí a kulturní prostor naprosté většiny studentů či zájemců, odpovídá i seznam doporučené literatury. Ten je v jednotlivých přednáškách při náčrtu nejzákladnějších interpretačních linií podstatných děl nebo jevů doplňován odkazy na stěžejní tituly světového staršího i novějšího bádání věnované dílčí problematice.
- Syllabus
- 19. Italská gotická architektura a sochařství; role Arnolfa di Cambio; otec a syn Pisánové a jejich umění, důsledky pro italské umění 14. století (Arezzo, Siena, Orvieto, Řím); sochaři 1. poloviny 14. věku, Lorenzo Maitani, Tino di Camaino ad.; význam Verony, mistr sv. Anastázie a památník Scaligerů.
20. Římské mozaiky konce 13.- počátku 14. století, vazba s nástěnným malířství, Jacopo Toritti, Pietro Cavallini a další; toskánské malířství sklonku 13. - 1. poloviny 14. věku, Cimabue, Giotto, Duccio, Simone Martini, bratři Lorenzettiové ad.; malířství v ostatních částech Itálie, pozice boloňské školy, Benátky, Modena.
21. Německá gotická architektura, sochařství a řezbářství 13.-14. století.
22. Gotické umění 13. - 1. poloviny 14. století v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a Malopolsku, v Uhrách; společné a rozdílné v architektuře, počátky sochařství a řezbářství, nástěnné malby a knižní iluminace.
23. Parléřovské umění 14. - počátku 15. století ve střední Evropě, souvislosti s vývojem v Anglii, v Pobaltí, ve Francii a v Itálii; architektura, sochařství, řezbářství, umělecké řemeslo; dílo Petra Parléře, katedrála sv. Víta v Praze, předpoklady a počátky tzv. krásného slohu a jeho souvislosti s evropským internacionálním slohem; české a moravské deskové, knižní a nástěnné malířství 14. věku.
24. Claus Sluter a evropské sochařství přelomu 14. a 15. století; burgundské a nizozemské malířství sklonku 14.-15. století, Robert Campin, bratři Eyckové, Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes ad.
25. Německé umění pozdní gotiky 15.- počátku 16. století, vazby s polským a uherským uměním; sochařství a řezbářství (Hans Multscher, Michael Pacher, Tilmann Riemenschneider, Veit Stoss, Pavel z Levoče); malířství; problematika počátků recepce renesance v díle Albrechta Dürera, malíři a rytci na sklonku středověku a na prahu novověku (Martin Schongauer, Matthias Niedthardt, Hieronymus van Aaken, Lucas Cranach st., tzv. Podunajská škola atd.).
26. Otázky kolem nerovnoměrného přechodu gotiky v renesanci v jednotlivých částech Evropy, situace v Toskánsku a ve Florencii kolem roku 1400, úloha Říma a Gentile da Fabriano, poměry v zaalpské Evropě, proměna zobrazovacího "kódu" a odkaz středověku.
- 19. Italská gotická architektura a sochařství; role Arnolfa di Cambio; otec a syn Pisánové a jejich umění, důsledky pro italské umění 14. století (Arezzo, Siena, Orvieto, Řím); sochaři 1. poloviny 14. věku, Lorenzo Maitani, Tino di Camaino ad.; význam Verony, mistr sv. Anastázie a památník Scaligerů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2012/UHV00017