UHV00017 Art History I

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2012
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Dalibor Prix, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Dalibor Prix, CSc.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednáškový cyklus se snaží zájemcům nabídnout orientační přehled po hlavních etapách a nejdůležitějších vývojových trendech staršího výtvarného umění. S ohledem na časovou dotaci se omezuje především na postižení evropského výtvarného umění od 2. do počátku 16. století s nezbytnými přesahy oběma směry a jen dílčími účelovými exkursy mimo evropský kontinent. Hlavní osu výkladu tvoří sledování pozvolných stylových proměn a přelévání jednoho slohu v následující a dále klíčová charakteristika vyzrálých slohových etap v rané, vrcholné a pozdní fázi. Důraz je kladen na inovativní momenty dalekosáhlého významu, postupně obohacující evropské umělecké tradice. Forma výkladu se soustředí na kombinaci nástinu sociálně-politického kulturního zázemí, konkrétních stěžejních příkladů sloužících jako modelové příklady provázání ikonografických, stylových, společenských, objednavatelských a kulturních vazeb, technologických inovací atd., postižení úlohy nejvýznamnějších osobností v konkrétním regionu a nárys důsledků takových děl nebo celků pro další umělecký vývoj. Přitom se výklad alespoň v principu, je-li to možné a účelné, přidržuje hrubé chronologické posloupnosti s přihlédnutím k jednotlivým vývojově důležitým oblastem kontinentu a přelévá se, podle významu či možností srozumitelné výpovědi a logiky výtvarných děl, od architektury k sochařství, řezbářství, nástěnnému, knižnímu a později i deskovému malířství, mozaikám, uměleckému řemeslu atd., aby se vyhnul zavádějícímu paralelnímu sledování separovaných vývojových linií v jednotlivých oborech výtvarného umění. Z podobných důvodů je i starší výtvarné umění z prostoru dnešních Čech, Moravy a Slezska pojednáváno v rámci širších evropských, nebo alespoň středoevropských souvislostí. Snaze o poskytnutí účelného "průvodce" po základních momentech vývoje staršího evropského umění, jež modifikuje a spoluutváří životní prostředí a kulturní prostor naprosté většiny studentů či zájemců, odpovídá i seznam doporučené literatury. Ten je v jednotlivých přednáškách při náčrtu nejzákladnějších interpretačních linií podstatných děl nebo jevů doplňován odkazy na stěžejní tituly světového staršího i novějšího bádání věnované dílčí problematice.
Syllabus
  • 19. Italská gotická architektura a sochařství; role Arnolfa di Cambio; otec a syn Pisánové a jejich umění, důsledky pro italské umění 14. století (Arezzo, Siena, Orvieto, Řím); sochaři 1. poloviny 14. věku, Lorenzo Maitani, Tino di Camaino ad.; význam Verony, mistr sv. Anastázie a památník Scaligerů.
    20. Římské mozaiky konce 13.- počátku 14. století, vazba s nástěnným malířství, Jacopo Toritti, Pietro Cavallini a další; toskánské malířství sklonku 13. - 1. poloviny 14. věku, Cimabue, Giotto, Duccio, Simone Martini, bratři Lorenzettiové ad.; malířství v ostatních částech Itálie, pozice boloňské školy, Benátky, Modena.
    21. Německá gotická architektura, sochařství a řezbářství 13.-14. století.
    22. Gotické umění 13. - 1. poloviny 14. století v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a Malopolsku, v Uhrách; společné a rozdílné v architektuře, počátky sochařství a řezbářství, nástěnné malby a knižní iluminace.
    23. Parléřovské umění 14. - počátku 15. století ve střední Evropě, souvislosti s vývojem v Anglii, v Pobaltí, ve Francii a v Itálii; architektura, sochařství, řezbářství, umělecké řemeslo; dílo Petra Parléře, katedrála sv. Víta v Praze, předpoklady a počátky tzv. krásného slohu a jeho souvislosti s evropským internacionálním slohem; české a moravské deskové, knižní a nástěnné malířství 14. věku.
    24. Claus Sluter a evropské sochařství přelomu 14. a 15. století; burgundské a nizozemské malířství sklonku 14.-15. století, Robert Campin, bratři Eyckové, Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes ad.
    25. Německé umění pozdní gotiky 15.- počátku 16. století, vazby s polským a uherským uměním; sochařství a řezbářství (Hans Multscher, Michael Pacher, Tilmann Riemenschneider, Veit Stoss, Pavel z Levoče); malířství; problematika počátků recepce renesance v díle Albrechta Dürera, malíři a rytci na sklonku středověku a na prahu novověku (Martin Schongauer, Matthias Niedthardt, Hieronymus van Aaken, Lucas Cranach st., tzv. Podunajská škola atd.).
    26. Otázky kolem nerovnoměrného přechodu gotiky v renesanci v jednotlivých částech Evropy, situace v Toskánsku a ve Florencii kolem roku 1400, úloha Říma a Gentile da Fabriano, poměry v zaalpské Evropě, proměna zobrazovacího "kódu" a odkaz středověku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2012/UHV00017