UIKSN54 Library and Information Services

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2012
Extent and Intensity
1/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D.
Institute of Computer Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Studenti si mohou zapsat tento předmět v případě, že ho neabsolvovali v rámci bakalářského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V rámci studia mají absolventi zvládnout problematiku z oblasti informačních služeb knihoven. Obsahem předmětu je typologie informačních služeb v návaznosti na informační potřeby uživatelů a měřítka hodnocení efektivnosti informačních služeb. Pozornost je věnována aplikaci zásad public relations do knihoven a informačních služeb. Zmiňovány jsou nové trendy ? Information Commons a e-služby a projektům Veřejných informačních služeb - VISK v rámci programu Ministerstva kultury. Cvičení sleduje obsahovou náplň přednášek.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahová náplň předmětu:

    1. Význam a smysl informačních služeb knihoven. Měřítka hodnocení. Jednotlivé kategorie a typologie
    informačních služeb knihoven.
    2. Informační potřeby. Profil uživatele, kategorizaceuživatelů a diferenciace služeb.
    3. Etapy a metody průzkumu informačních potřeb.
    4. Program Ministerstva kultury VISK- Veřejné informační služby knihoven.
    5. Nové trendy v poskytování služeb - Information Commons a e-služby
    6. Aplikace public relations v informačních službách
    7. Modely zpřístupňování a modely vyhledávání informací na internetu.
Literature
    required literature
  • Rylich, Jan. Knihovny a web 2.0: Information Commons - od teorie k praxi. [online]. Praha, 2009. URL info
  • Černá, Milena; Stöcklová, Anna. Služby knihoven a informačních středisek. Praha, 1992. info
  • Smetáček, Vladimír. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha, 1990. info
    recommended literature
  • Matoušová, M. Transformace veřejných informačních služeb na příkladu veřejné knihovny. Brno, 1997. info
  • Čadilová, K. Public relations v knihovnách. Praha, 1993. info
    not specified
  • Halienová, Zuzana. Poskytovanie elektronických služieb v knižniciach.[online]. Praha, 2008. URL info
  • Havelková, Z. Knihovny jako otevřené veřejně přístupné a kulturně vzdělávací středisko: její postavení a možnosti z pohledu public relation. Praha, 1994. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Test
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Příprava na zkoušku10
Účast na výuce13
Summary23
The course is also listed under the following terms Summer 2011.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2012/UIKSN54