UBKKK057 Literary Communication

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou znalosti z teorie a dějin literatury na úrovni střední školy.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace, charakterizovat základní systémové komponenty - autora, dílo, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Důraz je kladen rovněž na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla ve společensko-historickém kontextu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pojem literatura.
    2. Umělecké literární dílo ? pojem a struktura. Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla.
    3. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
    4. Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací. Základní estetické kategorie. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
    5. Literární komunikace. Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
    6. Autor. Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
    7. Čtení a četba. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie ?čtenář?. Četba aktivní a pasivní.
    8. Čtenář. Četba jako vyšší lidská potřeba - motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
    9. Perspektivy četby. Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v 19. století. "Revoluce knihy" v 50. letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
Literature
    required literature
  • KŘIVÁ, E. Teorie literární komunikace a její psychologické aspekty. Čtenář,, l995, 47, č. 9, 10, 11, l2. info
  • ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005. ISBN 80-86903-09-5. info
  • STÖHRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2001. ISBN 80-7192-500-4. info
  • HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha : ČS, 1991. info
  • LIBA, P. Čitatel a literárny proces. Bratislava : Tatran,, 1987. info
  • DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. info
Teaching methods
Lecturing
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Grade
Written exam
The analysis of student 's performance
Written test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 7 HOD/SEM, Seminář 3 HOD/SEM.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Domácí příprava na výuku15
Příprava na zkoušku25
Semestrální práce15
Účast na výuce26
Summary81
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UBKKK057