UBKKN101 Introduction to Study and the Subject Perspective 2

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Jan Matula
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednášky i semináře jsou zaměřeny na historicko-společenské důsledky zavádění nových médií. Vývojově jsou sledovány základní etapy sociální komunikace od vzniku a vývoje písma až k sociálním důsledkům vynálezu počítače a novým formám sociální komunikace, kterou představuje kupř. internet, virtuální realita. Dále je rozebírán vývoj informačních technologií 21. století, podstata informatizace, vztah informatizace a poznání, její vliv na vztahy mezi lidmi a je analyzován její dopad na různé oblasti života jednotlivce (vztah informatizace a zdraví, informatizace a právo). Sleduje se vznik a vývoj institucí uchovávajících informaci od dob starověku po dnešek a snaží se stanovit rozdíly mezi archivy a knihovnami a přistupuje k vymezení role knihovny, knihovníka a informačního pracovníka v moderním pojetí a v neposlední řadě i perspektiv do budoucna. Samostatná vystoupení studentů jsou věnována následujícím tématickým modulům. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Syllabus (in Czech)
  • 7. Virtuální realita jako nový druh sociální komunikace
    8. Informatizace a právo
    9. Informatizace a demokratizace společnosti
    10. Vývoj od textového dokumentu k dokumentům auditivním, audiovizuálním a masmédiím
    11. Trendy elektronického publikování
    12. Český a slovenský přínos ke konstituování informační vědy
    13. Pojem informace v díle Josefa Šmajse
    14. Univerzální knihovna-myšlenka budoucnosti
    15. Prognóza vývoje veřejných knihoven
    16. Budoucí role knihovníka a informačního pracovníka
    Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně ? nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Literature
    required literature
  • TOFFLER, A.;TOFFLEROVÁ, H. Nová civilizace. Praha, 2001. info
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha, 2005. info
  • ŠMAJS, J. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno, 2003. info
  • HUITEMA, CH. A bůh stvořil internet. Praha, 1996. info
  • LAUSCHMANN, H. Metainformatika čili úvod do fyzikální teologie. 1996. info
  • PSTRUŽINA, K. Etudy o mozku a myšlení. Praha, 1994. info
  • McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha, 1991. info
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UBKKN101