FPF:UHV00017 Art History I - Course Information
UHV00017 Art History I
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2016
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Dalibor Prix, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Dalibor Prix, CSc.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites
- adequate preparation of professional issues, mostly foreign language, literature,
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Cultural History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History (programme FPF, M7105 HiVe)
- History - Museology (programme FPF, B7105 HiVe)
- History - Preservation of Monuments (programme FPF, B7105 HiVe)
- Cultural History (programme FPF, B7105 HiVe)
- Cultural dramaturgy with the focus on theatre (programme FPF, B8203 DrUm)
- Museology in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- Museology in combination with another discipline (programme FPF, B7105 HiVe)
- Medieval Archaeology (programme FPF, B7105 HiVe)
- Medieval Archaeology (programme FPF, B7109 Arch)
- Course objectives
- Lecture series seeks candidates offer a general overview over the main stages and the most important trends older art. With regard to the time allotment is limited mainly to the impairment of European art from the 2nd in the early 16th century with the necessary overlap in both directions and only partial special-purpose digressions outside the European continent. The main axis of interpretation are watching gradual stylistic changes and the spill over of one style in the following key characteristics and styles mature at an early stage , late- stage. Emphasis is placed on innovative moments of the utmost importance, gradually enriching the artistic traditions. Form of interpretation focuses on a combination of outline socio- political cultural background, specific examples of the key serving as role models for linking iconographic , stylistic , social, and cultural ties objednavatelských , technological innovation, etc., disability job the most important figures in a particular region and delineate the consequences of such works or components for further artistic development . However, the interpretation is at least in principle , it is possible and practical , holds rough chronological order with regard to each developmentally important areas of the continent and spills , according to the meaning or opportunities to understand testimony and logic works of art , from architecture to sculpture , carving, wall , book form and later panel painting , mosaics , artistic craft , etc. , in order to avoid misleading the parallel monitoring of separate lines of development in the various fields of art. For similar reasons, the elderly and fine art from the area now Bohemia, Moravia and Silesia discussed within the wider European, or at least Central European context. Attempts to provide an effective "guide" the development of basic moments earlier European art, which modifies and its influence on the environment and cultural space the vast majority of students or candidates corresponds to a list of recommended reading. He is in the lectures at the most basic interpretive sketch lines essential works or phenomena updated links to the main titles of world older and more recent research dedicated to the specific issue.
- Syllabus
- 19. Italská gotická architektura a sochařství; role Arnolfa di Cambio; otec a syn Pisánové a jejich umění, důsledky pro italské umění 14. století (Arezzo, Siena, Orvieto, Řím); sochaři 1. poloviny 14. věku, Lorenzo Maitani, Tino di Camaino ad.; význam Verony, mistr sv. Anastázie a památník Scaligerů.
20. Římské mozaiky konce 13.- počátku 14. století, vazba s nástěnným malířství, Jacopo Toritti, Pietro Cavallini a další; toskánské malířství sklonku 13. - 1. poloviny 14. věku, Cimabue, Giotto, Duccio, Simone Martini, bratři Lorenzettiové ad.; malířství v ostatních částech Itálie, pozice boloňské školy, Benátky, Modena.
21. Německá gotická architektura, sochařství a řezbářství 13.-14. století.
22. Gotické umění 13. - 1. poloviny 14. století v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a Malopolsku, v Uhrách; společné a rozdílné v architektuře, počátky sochařství a řezbářství, nástěnné malby a knižní iluminace.
23. Parléřovské umění 14. - počátku 15. století ve střední Evropě, souvislosti s vývojem v Anglii, v Pobaltí, ve Francii a v Itálii; architektura, sochařství, řezbářství, umělecké řemeslo; dílo Petra Parléře, katedrála sv. Víta v Praze, předpoklady a počátky tzv. krásného slohu a jeho souvislosti s evropským internacionálním slohem; české a moravské deskové, knižní a nástěnné malířství 14. věku.
24. Claus Sluter a evropské sochařství přelomu 14. a 15. století; burgundské a nizozemské malířství sklonku 14.-15. století, Robert Campin, bratři Eyckové, Rogier van der Weyden, Hugo van der Goes ad.
25. Německé umění pozdní gotiky 15.- počátku 16. století, vazby s polským a uherským uměním; sochařství a řezbářství (Hans Multscher, Michael Pacher, Tilmann Riemenschneider, Veit Stoss, Pavel z Levoče); malířství; problematika počátků recepce renesance v díle Albrechta Dürera, malíři a rytci na sklonku středověku a na prahu novověku (Martin Schongauer, Matthias Niedthardt, Hieronymus van Aaken, Lucas Cranach st., tzv. Podunajská škola atd.).
26. Otázky kolem nerovnoměrného přechodu gotiky v renesanci v jednotlivých částech Evropy, situace v Toskánsku a ve Florencii kolem roku 1400, úloha Říma a Gentile da Fabriano, poměry v zaalpské Evropě, proměna zobrazovacího "kódu" a odkaz středověku.
- 19. Italská gotická architektura a sochařství; role Arnolfa di Cambio; otec a syn Pisánové a jejich umění, důsledky pro italské umění 14. století (Arezzo, Siena, Orvieto, Řím); sochaři 1. poloviny 14. věku, Lorenzo Maitani, Tino di Camaino ad.; význam Verony, mistr sv. Anastázie a památník Scaligerů.
- Literature
- recommended literature
- Geschichte der bildenden Kunst in Österreich 2. Gotik. München -. Geschichte der bildenden Kunst in Österreich 2. Gotik. München - London - New York 2000. info
- TOMAN, Rolf a kol.,. Gotika. Architektura. Sochařství. Malířství. Praha. info
- DUBY, Georges, 2002. Věk katedrál. Umění a společnost 980-1420. Praha. info
- TOMAN, Rolf a kol. Románské umění. Architektura, sochařství, malířství. Praha, 2006. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- * Passing the lecture series, or sufficient preparation of technical problems, mostly foreign language, literature, validated the final interview.
- Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2016/UHV00017