UBKTN061 Film history II

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Martin Novosad
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Oba dva semestry cyklu Základů dějin světové kinematografie jsou završeny zkouškou, ve které je student tázán na jedno základní téma, druhé doplňující, jednu osobnost význačného filmového tvůrce a na jeden film ze seznamu základních děl světové kinematografie.
Předpoklady pro zdárné absolvování zkoušky a zápočtu:
1) znalost přednášené látky
2) přečtení doporučené literatury
3) zhlédnutí vybraných filmů
4) součástí klasifikace je také docházka
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve dvou semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie až do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly, díla a osobnosti, jejich vzájemné vztahy a návaznosti na jiné umělecké druhy, a to nejen z hlediska filmového (estetická a biografická rovina dějin kinematografie), ale také včetně souvislostí společensko-politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva, chování diváků, trendů v distribuci apod., jež kinematografii té které doby do značné míry determinují a naopak jsou jí rovněž zpětně ovlivňovány. Přednášky a seminární projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí dalších specializovaných předmětů.
Syllabus (in Czech)
  • 15/ Umělecký film a idea autorství
    Teorie autorství a pojem umělecký film. Charakteristika a analýza děl režisérů do roku 1970: Luis Bu?uel, Ingmar Bergman, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, Robert Bresson, Jacques Tati, Akira Kurosawa, P. P. Pasolini, Luchino Visconti.
    16/ Éra Nového Hollywoodu
    Krize filmového průmyslu, Nový Hollywood, autorský a žánrový koncept amerického filmu, nejvýznamnější tvůrci a producentské osobnosti, vývoj amerických Majors a nejvýznamnější mediální koncerny v Hollywoodu, americký nezávislý film.
    17/ Nové vlny a Nový film v západní Evropě 60. a 70. let
    Nový italský film, hnutí free cinema ve Velké Británii, francouzská nová vlna a cinema verité, skupina oberhausenského manifestu a nový německý film. Politické témata německého, italského, francouzského a britského filmu 70. let. Situace v kinematografii skandinávských zemí.
    18/ Kinematografie východní Evropy v 60. až 80. letech
    Politické okolnosti vývoje kinematografie v tzv. východním bloku 60. a 70. let, témata a důležité osobnosti sovětského filmu 60. a 70. let, jugoslávský "novi film", významní tvůrci maďarského filmu generace 60. let, polská škola a polský film morálního neklidu, vliv politických reforem druhé poloviny 80. let na východoevropskou kinematografii.
    19/ Kinematografie Latinské Ameriky od 60. let
    Politický film, kubánský revoluční film, teorie třetího filmu. Indigenistický proud (Bolívie, Mexiko). Argentina: třetí film. Nový chilský film. Politické diaspory (Chile, Kuba, Brazílie, Argentina). Film a magický realismus.
    20/ Dokumentární a politický film po roce 1960
    Technologický vývoj a novátorské postupy, sociální dokumenty, free cinema, francouzské autorské dokumentární filmy, etnografický dokument/vizuální antropologie, direct cinema/cinéma vérité (kanadská produkce), politicky angažovaný film pod vlivem událostí konce 60. let, dokufikce, významní tvůrci stojící mimo skupinové proudy dokumentárního filmu.
    21/ Asijská kinematografie od 80. let do současnosti
    Japonská nová vlna, žánrová určenost čínských filmů v období kulturní revoluce, produkční význam Bollywoodu, příklady uměleckého rozvoje národních asijských kinematografií, formální a tematická specifika, nejvýznamnější tvůrci asijské kinematografie posledních desetiletí.
    22/ Trendy evropské kinematografie posledních dekád
    Vliv televize na umělecký rozvoj západoevropského filmu 70. a 80. let, budování evropského filmového trhu, tzv. "celoevropský film" a význam filmových festivalů, nástup žen-režisérek, cesty evropského uměleckého filmu, postmoderní film, Dogma 95, významné osobnosti evropského filmu.
    23/ Americký film posledních dekád
    Klíčové trendy, významná díla a filmařské osobnosti kinematografie USA, rozmach žánrových snímků, adaptace komiksů, boom nezávislé tvorby a nezávislí filmoví tvůrci.
Literature
    recommended literature
  • David Bordwell, Kristin Thompson. Dějiny filmu. Praha, 2011. info
  • Jerzy Plazewski. Dějiny filmu 1895-2005. Praha, 2009. info
  • James Monaco. Jak číst film. Praha, 2004. info
  • James Monaco. Nová vlna. Praha, 2001. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2018/UBKTN061