FPF:UHVP0015 Uměleckohistorická muzeologie - Informace o předmětu
UHVP0015 Uměleckohistorická muzeologie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Znalost základních pojmů z muzeologie, dějin umění a dějin muzejnictví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny kultury (program FPF, B7105 HiVe)
- Historie-muzeologie (program FPF, B7105 HiVe)
- Historie-památková péče (program FPF, B7105 HiVe)
- Muzeologie (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Muzeologie (dvouoborové) (program FPF, B7105 HiVe)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je seznámit a uvést do základů uměleckohistorické práce v muzeu a v galerii, především základů odborného zpracování uměleckohistorických sbírkových fondů po stránce určení autorství anebo atribuce, datace, provenience, materiálu, techniky, formálně-stylového popisu a určení umělecké kvality, zařazení do uměleckého a kulturně-historického kontextu, vyrovnání se s odbornou literaturou, a to na konkrétních příkladech různých druhů uměleckých a/nebo umělecko-řemeslných děl (malířství, sochařství, grafika, kresba, uměleckohistorické řemeslo - keramika, porcelán, zlatnictví, sklo aj.). Nezbytná je znalost základních pojmů a terminologie z "aplikovaných" dějin umění a znalectví v oblasti volného umění - malířství, sochařství, kresba a v případě uměleckého řemesla. Součástí výkladu je ozřejmění kulturněhistorických předpokladů etablování dějin umění jako akademického oboru a jako "aplikované" disciplíny, pomocí níž se historik umění v muzeu a/nebo v galerii vyrovnává s konkrétním uměleckohistorickým materiálem a předvedení různých funkcí, které jsou s tímto spojeny. Seminář rovněž nastiňuje základní uměleckohistorické přístupy k uměleckému dílu a možnosti jeho zkoumání a interpretace a využití pro muzejní a galerijní práci včetně možností jejich prezentace formou stálé expozice (její možnosti a limity). Součástí semináře jsou základy práce s odbornou literaturou a psaní odborných textů.
- Osnova
- Seminář bude veden v těchto obsahových celcích:
1. kulturněhistorické předpoklady vzniku "akademických" a "aplikovaných" dějin umění (dějin umění na univerzitách a v muzejních a galerijních institucích).
2. základní koncepce dějin umění (od vídeňské školy dějin umění až k současným sociologizujícím a jiným (postmoderním přístupům)
3. základy práce historika umění v muzeu/galerii - otázky určení autorství, atribuce, námětu, ikonografického určení, materiálu, techniky, stylového zařazení a datace a různé možné interpretace a přístupy k uměleckému dílu a s tímto spojená odborná terminologie
4. Základní možnosti a koncepce prezentace uměleckých děl, historický exkurz od Kunstkomor až po virtuální muzea, limity a možnosti stálých expozic
5. Výrazové prostředky malířství a sochařství, základy formálně-analytického popisu malířského, sochařského nebo grafického díla a díla z oblasti uměleckého řemesla (keramika, porcelán, sklo, zlatnictví aj.) a praktická cvičení na konkrétních příkladech
6. Základní znalosti (dějiny, značky, produkce, odborná literatura) z oblasti keramiky (habánská, proskovká, delfská fajáns), porcelánu (Míšeň, Vídeň, vybrané porcelánové manufaktury na našem území), zlatnictví (opavští zlatníci), skla aj.
- Seminář bude veden v těchto obsahových celcích:
- Literatura
- doporučená literatura
- Ladislav Kesner. Expozice jako prostor aktivního vnímání. Teoretická východiska, strategie realizace. Bulletin Moravské galerie v Brně, 58/59, 2002/2003, s. 92-107. info
- Jiří Kroupa. Historik umění v galerii. Několik poznámek k aktuálnímu tématu. Bulletin Moravské galerie v Brně, 54, 1998, s. 12-22. info
- Jiří Kroupa. Chvála "ciceronství". Bulletin Moravské galerie v Brně, 52, 1996, s. 95-97. info
- Ladislav Kesner. Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha 2000. info
- Jiří Kroupa. Od uměleckého díla k sociologii vidění. Bulletin Moravské galerie v Brně, 56, 2000, s. 37-50. info
- Jiří Kroupa. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Skripta FFMU Brno 1996 (příslušné kapitoly o renesanci a baroku). info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s diskusí
Prezentace seminární práce - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Aktivní účast na semináři, úspěšné absolvování testu ze základních znalostí z oblasti volného a užitého umění, základních předpokladů z dějin umění a dějin kultury a s tím spojené odborné terminologie, vypracování seminární práce (zpracování vybraného malířského, sochařského nebo grafického uměleckého díla nebo uměleckořemeslného díla, případně souboru těchto děl, formou odborného katalogového hesla)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2018/UHVP0015