UHVMN504 Ikonografie II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UHVMN504/A: Út 15:35–17:10 PrPed3, J. Olšovský
Předpoklady
Znalost základních pojmů z dějin umění, z dějin křesťanství a z antické mytologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cyklus přednášek v letním semestru pokračuje uvedením do problematiky profánní ikonografie, především ikonografie od pozdní renesance a manýrismu až do konce 18. století. Zvláštní pozornost je věnována specifickým ikonografickým fenoménům pozdní renesance jako je emblematika, renesanční hieroglyfika, alegorie a personifikace, využití antické mytologie a námětů z antických dějin v renesanční a barokní ikonografii. Přihlédnuto bude rovněž k specifickým námětům v umění 19. a 20. století. Závěr přednášek je věnován současným ikonologickým přístupům a trendům uplatňovaným při výkladu uměleckých děl (psychoanalytický přístup, sociologický, receptivně-estetický) a rovněž současným teoriím významu včetně kritické ikonologie, která se vyrovnává s některými nekritickými přístupy a nebezpečím "přeinterpretace" (overinterpretation) uměleckých děl.
Osnova
  • 1. Úvod do profánní ikonografie základní literatura, příručky, slovníky a prameny pro renesanční, manýristickou a barokní ikonografii a témata
    2. cyklická a numerologická témata I.: Sedm svobodných umění (Septem artes liberales), Ctnosti a Neřesti, Sedm smrtelných hříchů,
    3. cyklická a numerologická témata II.: Čtyři temperamenty, Čtyři roční období, Pět živlů, problematika skrytého symbolismu ("hidden symbolism")
    4. renesanční a manýristická profánní symbolika, renesanční hieroglyfika a emblematika, renesanční alegorie a personifikace, mytologické náměty, historická malba (istoria)
    5. případové ikonografické interpretace: Leonardova Homo bene figurata a tematika makrokosmu a mikrokosmu, Sandro Botticelli a jeho Zrození Venuše, Albrecht Dürer a jeho Melancholie; Tizianův Apollo a Marsyas v Kroměříži
    6. ikonografie a náměty raného a vrcholného baroka
    7. ikonografie pozdního baroka a osvícenství, ikonografie a symbolika zednářských společností, symboly a estetika sentimentalismu
    8. náměty a ikonografie v umění 19. století
    9. náměty a ikonografie v moderním umění 20. století
    10. Různé přístupy k ikonologické interpretaci: Erwin Panofsky a jeho ikonologická analýza gotické katedrály, Francis A. Yates a její badatelské okruhy analýza rosenkruciánského hnutí (The Rosenkcrucian Enlightenment), Umění Paměti (The Art of Memory), Giordano Bruno a hermetická tradice (Giordano Bruno and Hermetic tradition)
    11. Současné přístupy k ikonologické interpretaci: sociologický přístup k uměleckému dílu a jeho významu Michaela Baxandalla; psychoanalytické pokusy o výklad uměleckého díla: případ S. Freuda a jeho výklad Leonardovy Sv. Anny Samotřetí a kritika Meyera Schapiro, Michel Foucault a jeho interpretace Velazqezových Las Meninas a debata k této interpretaci
    12. kritická ikonologie
Literatura
    doporučená literatura
  • Pavel Preiss. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha, 1974. info
  • Kol. autorů. Slovník antické kultury (kol. autorů). Praha, 1974. info
  • Guy de Tervarent. Attributs et symboles dans l´art profane 1450-1600. Dictionnaire d´un langage perdu. Geneve, 1958. info
  • A. Pigler. Barockthemen, Eine Auswahl von Verzeichnissen zur Ikonographie des 17. Und 18. Jahrhunderts, I-II. Budapest, 1956. info
Výukové metody
Přednášení
Prezentace seminární práce
Informace učitele
Aktivní účast v semináři, schopnost samostatně pracovat s literaturou, vypracování seminární práce (ikonografický popis a rozbor vybraného uměleckého díla), úspěšné absolvování testu z ikonografie včetně praktického určování námětů vybraných ukázek uměleckých děl (malířství, sochařství)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.