FPF:UHVD2006 Early Modern History - Course Information
UHVD2006 Early Modern History
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2024
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Igor Zmeták, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Igor Zmeták, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Igor Zmeták, Ph.D.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- ! UHMD2006 World Early Modern History
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History - Museology (programme FPF, B7105 HiVe)
- History - Preservation of Monuments (programme FPF, B7105 HiVe)
- Course objectives
- The lecture series is designed to acquaint students with the chief processes which shaped early modern Europe and in many ways influence the western civilization up to now (printing as means of communication, post system as a model of communication network, differentiation of western Christendom, expansion of nation states, conflicting coexistence with the overseas and with the Ottoman empire, enlightenment). The students' understanding of these processes is crucial for their ability to analyze and contextualize the small early modern events.
- Learning outcomes
- By graduating, the student will gain an overview of the history of the early modern period, in the context of European and world history. It focuses on the complex history of the 16th - 18th centuries, which includes changes in philosophy, religion and mentality, discovery paths and their consequences, the development of science, technology, culture, the processes of acculturation and cultural change.
- Syllabus
- 1.-2. Renaissance
3.-4. Contacts between Europe and Overseas
5.-6. Reformation
7.-8. Confessionalization
9.-10. Europe and the "Orient"
11.-12. War and Peace in Early Modern Europe
13.-14. Enlightenment
- 1.-2. Renaissance
- Literature
- recommended literature
- Knoz, T. Absolutismus nebo "absolutismus"? K dějinám jednoho pojmu. Časopis Matice moravské 121, 2002, s. 451- 483. info
- Šubrt, J. Civilizační teorie Norberta Eliase. Praha 1996. info
- Raková, S. Dobrodruzi, puritání a Indiáni. Angličané v Novém světě. Praha 1998. info
- Todorov, T. Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha 1996. info
- Voit, P. Encyklopedie knihy. Starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha 2006. info
- Im Hof, U. Evropa a osvícenství. Praha 2001. info
- Huntová. Francouzská revoluce. Politika, kultura, třída, Praha 2007. info
- Deventer, J. Gegenreformation in Schlesien. Die Habsburgische Rekatholisierungspolitik in Glogau und Schweidnitz 1526-1707. Köln - Weimar - Wien 2003. info
- Tinková, D. Hřích, zločin, šílenství v čase odkouzlování světa. Praha 2004. info
- Burke, P. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996. info
- Hroch, M. K problémům definice absolutismu a jeho geneze. AUC - Phil. et Hist. 3, Studia Hist. 36. Praha 1991, s. 9 - 22. info
- Raková, S. Kolumbovské výročí v USA: vznik diskursu encounte. ČČH 91, 1993, s. 545-566. info
- Winkelbauer, T. Konfese a konverze. Šlechtické proměny vyznání v českých a rakouských zemích od sklonku 16. do poloviny 17. století. ČČH 98, 2000, s. 476-540. info
- Ohlídal, A. "Konfessionalisierung": Ein historisches Paradigma auf dem Weg von der Sozialgeschichte zur Kulturwissenschaft? Acta Comeniana 15-16, 2002, s. 327-342. info
- Bloch, M. Králové divotvůrci. Praha 2004. info
- Horský, J. Max Weber a česká historiografie. Dějiny a současnost 14, 1992, č. 3, s. 2-5. info
- Duindam, J. Myths of Power. Norbert Elias and the Early Modern European Court. Amsterdam 1995. info
- Molnár, A. Na rozhraní věků. Cesty reformace, Praha 2007. info
- Petráň, J. Na téma mýtu Bílé hory. In: Z. Hledíková (ed.): Traditio et cultus (sborník k šedesátým narozeninám M. Vlka). Praha 1993, s. 141-162. info
- Hojda, Z. Náboženská perzekuce po Bílé hoře jako součást českého mýtu. In: I. Hlaváček - J. Hrdina (edd.), Facta probant homines. Praha 1998, s. 181-204. info
- Englund, P. Nepokojná léta. Historie třicetileté války. Praha 2001. info
- Miller, J. Odložený zrod Leviatana. Krize raně stuartovské monarchie (1603 - 1641). Praha 2006. info
- Barša, P. Orientálcova vzpoura. Dějiny a současnost 26, 2004, č. 2, s. 23-25. info
- Greenblatt, S. Podivuhodná vlastnictví. Zázraky nového světa. Praha 2004. info
- Vybíral, Z. Politická komunikace aristokratické společnosti českých zemí na počátku novověku. České Budějovice 2005. info
- Winkelbauer, T. Ständefreiheit und Fürstenmacht. Länder und Untertanen des Hauses Habsburg im konfessionellen Zeitalter. Teil 1. Wien 2003. info
- Petráň, J. Staroměstská exekuce. Praha 1971. info
- Maťa, P. Svět české aristokracie 1500-1700. Praha 2004. info
- Tinková, D. Tělo, věda, stát. Zrození porodnice v osvícenské Evropě, Praha 2008. info
- Polišenský, J. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha 1970. info
- Raková, S. Víra, rasa a etnicita v koloniální Americe. Praha 2005. info
- Evans, R. J. W. Vznik habsburské monarchie 1550-1700. Praha 2003. info
- Mikulec, J. 31.7.1627 - rekatolizace šlechty v Čechách: čí je země, toho je i náboženství. Praha 2005. info
- Burke, P. Společnost a vědění. Praha, 2007. info
- Teaching methods
- The course will consist of lectures and seminars - students are expected to actively participate in all forms of teaching, as well as independent study of compulsory and recommended literature. is active participation in the course, processing and presentation of the selected topic at the seminar and passing the knowledge test.
- Assessment methods
- Graduates will be evaluated according to the submitted semester work (range approx. 7-9 standard pages), its presentation and according to the activities at the seminar for a total of 40 points and a final knowledge test for 60 points. , rating B is 92-83 points, rating C is 82-75 points, rating D is 74-67 points, rating E is 66-60 points.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- * Passing a final written exam.
* Knowledge of key concepts and problems.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2024/UHVD2006