FPF:ARTAVTBK35 Úvod do fil. kr. a fil. an. II - Informace o předmětu
ARTAVTBK35 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza II
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 4p+4s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící) - Garance
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.
Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.
Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby. - Osnova
- 1.–2. ideologická analýza
- 3.–4. historická analýza (film jako obraz doby)
- 5.–6. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe)
- 7.–8. analýza divácké recepce
- 9.–10. analýza televize
- 11.–12. analýza experimentální kinematografie
- 13. opakování
- Literatura
- povinná literatura
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- doporučená literatura
- LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
- BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
- CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
- Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, analýza
- Metody hodnocení
- ročníková seminární práce – písemná prezentace
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTAVTBK35