ARTKSPBP69 Introduction into Film critics and analysis II

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány. Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji. Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
Syllabus (in Czech)
  • 1.–2. ideologická analýza 3.–4. historická analýza (film jako obraz doby) 5.–6. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe) 7.–8. analýza divácké recepce 9.–10. analýza televize 11.–12. analýza experimentální kinematografie 13. opakování
Literature
    required literature
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.
    recommended literature
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.
  • BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
  • LUKEŠ, J. Orgie střídmosti. Praha: NFA, 1993.
  • Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
Písemná prezentace (ročníková seminární práce)
Language of instruction
Czech

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTKSPBP69