FPF:UCJC102 Computer technology in foreign - Course Information
UCJC102 Computer technology in foreign language teaching (German)
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2007
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Training in English (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je představit studentům možnosti, které počítač a internet poskytují učitelům při jejich práci a při přípravě. Seznamuje s textovými a výukovými počítačovými programy, elektronickými slovníky, s programy pro tvorbu pracovních listů pro žáky a jejich využitím ve výuce a také s seznamuje také s využitím počítačové technologie při přípravě na vyučování a samostudiu. Na program přednášek navazují semináře, které probíhají ve speciální počítačové multimediální učebně určené pro výuku jazyků.V seminářích se posluchači naučí využívat rychlé a pokročilé vyhledávání pramenů i textů vhodných pro tvorbu pracovních listů i pro samostudium. Na závěr posluchači vypracují projekt, při kterém využijí získané dovednosti. Sylabus přednášky: 1. Využití počítačů ve výuce cizích jazyků, možnosti a omezení 2. Přehled vyhledávacích programů a jejich funkce 3. Textové editory a tabulkové procesory 4. Tvorba pracovních listů 5. Výukové programy 6. Multimediaální jazykové programy 7. Internetové jazykové kurzy on-line 8. Elektronické slovníky 9. Virtuální knihovny 10. Rozvoj komunikativních dovedností pomocí: e-mailu, chatu, news groups, keypals/penpals 11. Certifikace - ECDL 12. Využití elektronických časopisů, novin a odborných periodik Sylabus semináře: 1. Computer-Assisted Language Learning: Strengths and weaknesses 2. Working with Internet search engines; Choosing and using web portals 3. Using word processors to create language learning and teaching materials 4. Using Copy and Paste functions; Inserting pictures and charts into text documents 5. Creating language learning worksheets 6. First steps with CALL software 7. Using dictionaries (on-line and CD-ROM) 8. Searching and ordering books via the Internet; Visiting virtual libraries 9. Language self-study materials on the Internet 10. Personal communication over the Internet: e-mail, chat, groups, keypals/penpals 11. What is the European Computer Driving Licence? (the standard for IT skills & knowledge) 12. E-journals and e-newspapers: A practical application Odborná literatura: Altun, A.: "Understanding hypertext in the context of reading on the web: Language learners' experience", Current Issues in Education [On-line], 6(12), 2003. Dostupné jako: Backer, J.: "Using a Modular Approach to schMOOze with ESL/EFL Students", The Internet TESL Journal, Vol. VII, No. 5, 2001. Dostupné jako: Dudeney, G.: The Internet and the Language Classroom, Cambridge University Press, 2000. Franců, M.: Výuka jazyků na Internetu, Computer Press, 2001. Kötter, M., Shield, L. a A .Stevens: "Real-time audio and e-mail for fluency: Promoting distance language learners' aural and oral skills via the Internet". pp. 55-60, ReCALL, Vol 11 (2), 1999. Dosupné jako: Růžička, O.: Internet pro učitele, Computer Press, 2001. Vořech, J. a Morkes, D.: 1001 tipů a triků pro Internet, Computer Press, 2001.
- Language of instruction
- English
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2007, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2007/UCJC102