UBK10025 Animation of Culture

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2008
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vnést do českého univerzitního vzdělávacího kontextu nový model šíření kultury - kulturní práce. Tento model , který je od 60. let úspěšně aplikován v řadě evropských zemí, přináší alternativní možnosti kreativní práce s hmotnou i duchovní kulturou. Předmět má studenty motivovat k přemýšlení o sobě, vlastní tvorbě, smyslu umění pro kultivaci člověka.
Syllabus (in Czech)
  • Animace nabízí nedirektivních forem výuky umění a kulturní činnosti v rámci univerzitního vzdělávání. Animace si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá rozhodnutí a jejich racionální a emocionální důsledky - člověka odpovědného za smysl a kvalitu vlastního života i za životní běh ostatních lidí. Animátor využívá svých vědomostí, dovedností, charismatu a díky svému nadšení a posedlosti vtahuje okolí do společenského a kulturního dění. Dovede nadchnout pro ideje společných projektů. Patří mezi ty nepřehlédnutelné osobnosti, které buď spontánně nebo v rámci profese oživují komunitu kulturním a společenským děním. Sám přesouvá iniciativu na další lidi a lavinovitě tak zapojuje ostatní do vytvořeného společenství. Animátor má podle polských koncepcí přinášet stále nové podněty a svou kreativitou nabízet chybějící články kulturního dění, vytvářet protiváhu konzumnímu způsobu života. Práce animátora je závislá na schopnosti komunikovat, přesvědčit a vyprovokovat ostatní k dialogu. Podle francouzských pedagogů a sociologů kultury je animátor zároveň pedagogem, který nediriguje skupinu či jednotlivce, ale probouzí v nich vlastní aktivitu. termínem animace se označuje každá aktivita ve skupině kolektivu, společenství , která vede ke komunikaci a vytvoření nové společenské struktury. Animace je metoda integrace a spoluúčasti. Cílem animace je adaptace na nové formy společenského života.
    1. Animace kultury (Etymologie a sémantická analýza pojmu animace. Geneze animace kultury. Kontexty vzniku animace kultury v Polsku. Animace kultury v Evropě. Postmoderní situace a animace kultury)
    2. Struktura animace (Animace kultury. Společensko-kulturní animace)
    3. Kdo je to animátor kultury (Předpoklady a kompetence animátorů. Vzdělávání animátorů kultury. Interdiscilinárnost, otevřenost, kreativita animátorské činnosti)
    4. Akční pole animátorů kultury v praxi (Animace a volný čas. Animace k kontextu vzdělávání)
    5. Animace kultury v českém kontextu (Vymezení pojmů kulturní práce, osvěta, šíření kultury, animace kultury. Současný stav animace kultury v České republice)
    6. Vybraná témata z psychologie (Úvod do psychologie. Psychologie umělecké tvorby. Vnímání uměleckého díla. Komunikace uměním a budování významu)
Literature
    required literature
  • SIOSTRZONEK, J.:. Animace kultury (polské inspirace). Opava, Slezská univerzita v Opavě, 2008. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2008/UBK10025