UFMA7 Basics of Scriptwriting, Dramaturgy and Filmmaking 1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
1/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Petr Jančárek (lecturer)
doc. PhDr. Jiří Urbanec, CSc. (lecturer)
Ing. Petr Jančárek (seminar tutor)
doc. PhDr. Jiří Urbanec, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Petr Jančárek
Centrum interdisciplinárních studií – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem v zimním semestru je posluchače uvést do základů dramaturgie a problematiky přípravy a výběru scénáře budoucího AV díla. Budou probrány základní metodické postupy a nástroje analýzy vznikajícího i "hotového" scénáře. Tvorba tzv. zpětného scénáře filmových děl renomovaných tvůrců. Rozbory samostatných prací studentů. Obsah (Sylabus) 1. Film a jeho scénář. 2. Filmový jazyk. 3. Originalita filmu (AV díla). 4. Zpětný scénář hraného nebo dokumentárního filmu. 5. Proměny scénáře v průběhu realizace AV díla. 6. Vliv jednotlivých profesí na výsledné AV dílo. 7. Definitivní podoba AV díla ve střižně. 8. Historický vývoj oboru, režijní pojetí. 9. Filmové myšlení, autorské pojetí, ukázky z filmů. 10. Herci a neherci v AV díle, problematika obsazování rolí. 11. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení. 12. Filmová řeč, statický a dynamický záběr, velikost záběru, světlo a tma, ukázky z filmů. 13. Spolupráce režiséra se scénáristou, kameramanem, střihačem a zvukařem. 14. Ukázka režie předvedené scény ? rozzáběrování scény pro nejvhodnější způsob snímání, volba úhlů snímání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Film a jeho scénář.
    2. Filmový jazyk.
    3. Originalita filmu (AV díla).
    4. Zpětný scénář hraného nebo dokumentárního filmu.
    5. Proměny scénáře v průběhu realizace AV díla.
    6. Vliv jednotlivých profesí na výsledné AV dílo.
    7. Definitivní podoba AV díla ve střižně.
    8. Historický vývoj oboru, režijní pojetí.
    9. Filmové myšlení, autorské pojetí, ukázky z filmů.
    10. Herci a neherci v AV díle, problematika obsazování rolí.
    11. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení.
    12. Filmová řeč, statický a dynamický záběr, velikost záběru, světlo a tma, ukázky z filmů.
    13. Spolupráce režiséra se scénáristou, kameramanem, střihačem a zvukařem.
    14. Ukázka režie předvedené scény - rozzáběrování scény pro nejvhodnější způsob snímání, volba úhlů snímání.
Literature
    recommended literature
  • Deleuze, G.:. Film 1. Obraz-pohyb. Praha 2000. info
  • Plazevski Jiří. Filmová řeč. info
  • Hanák, Dušan. 3 scénáře: /322, Obrazy starého světa, Růžové sny. Lika Klub, 2005. info
  • Koťátková, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Karolinum, 1999. info
  • DRVOTA, M. Základní složky filmu. Praha, 1994. info
  • BAZIN, A.:. Co je to film? Praha: ČFÚ, 1979. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2010/UFMA7