UBKKK036 Designing of Automation in Libraries

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět má za cíl seznámit posluchače s děním ohledně projektování - projektová dokumentace, subjekty účastnící se procesu projektování, proces plánování projektu, projektový úkol, projekt, tvorba koncepcí a strategií,atd. Část přednášek je věnována grantům a vůbec financování různých projektů. Dále stavu automatizace v knihovnách v ČR a ve světě. Obsahové náplni profese systémových knihovníků a jejich roli v procesu projektování automatizace knihoven. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova přednášek
    1. Úvod do problematiky a definice základních pojmů.
    2. Projektová činnost, smysl projektování jako tvůrčí činnosti zaměřené na výstavbu nových provozů a objektů nebo na jejich rekonstrukci.
    2.1 Plán, projekt a jejich vztah k procesu tvorby, rozvoje a provozu systému. Pojem koncepce jako východiska plánování a projektování. Tvorba koncepce na základě analýzy vývojových trendů, aktuálního stavu provozování systému, zjištěných uživatelských požadavků a předpokladu reálných podmínek pro uplatnění koncepce.
    2.2 Plán jako výraz termínovaného postupu naplňování koncepce. Strategické a krátkodobé plánování v knihovnictví. Věcná a finanční část plánu. Vztah plánu a projektu.
    2.3 Podstata projektování jako tvorba nástrojů výstavby systému od koncepce po uživatelskou dokumentaci.
    2.4 Cíle projektových činností: inovace stávajících provozů, racionalizace nevyhovujících postupů, vybudování nových zpracovatelských linek a služeb. Hlavní kritéria kvality projektu: ekonomické (z hlediska provozu), funkční (z hlediska uspokojování uživatelských potřeb), technické a technologické (z hlediska uplatnění dostupných prostředků).
    2.5 Přístupy k projektování: implementační, konstrukční a plánovací. Obecné metody.
    3. Postup projektování.
    3.1 Stádia projektování a projektové stupně.
    3.2 Záměr projektu. Definování subjektů.
    3.3 Náležitosti související s projektováním.
    3.4 Formulace předpokládaných přínosů realizace projektu. Výběr hledisek pro hodnocení přínosů.
    4. Metodika projektování.
    4.1 Stádium předprojektové přípravy. Pracovní hypotéza. Možnosti alternativních řešení.
    4.2 Vytvoření projektového úkolu jako závěrečného výsledku prací v rámci předprojektového stádia.
    4.3 Vytvoření prováděcího projektu.
    5. Projektový úkol.
    5.1 Úvodní zpráva.
    5.2 Průzkum a analýza výchozího stavu provozu systému.
    5.3 Požadavky na cílové chování systému.
    5.4 Rámcový návrh systému.
    5.5 Zabezpečení provozu systému.
    5.6 Požadavky na analytické, projekční a programátorské kapacity pro zpracování a ověření projektu AKIS.
    5.7 Ekonomika provozu systému a jeho efektivnost (odhad přímého i nepřímého přínosu, odhad návratnosti vynaložených nákladů).
    6. Prováděcí projekt (PP).
    6.1. Obsah PP.
    6.2 Složení souboru projektové dokumentace PP.
    7. Ověřovací stadium a uvedení systému do rutinního provozu.
Literature
    required literature
  • BLACK, K. Project Management for Library and Information Service Professionals. London : ASLIB, 1996. info
  • MOLNÁR, Z. Projektování automatizovaných informačních systémů. Praha, 1991. info
  • KIMLIČKA, Š. Teória projektovania knižnično-informačných systémov. Bratislava, 1984. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2010, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UBKKK036