UHVP0006 Iconography for Preservation of Monuments

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
0/3/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. David Váhala (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. David Váhala
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář vychází z poznání důležitosti ikonografie, která hraje klíčovou roli pro studium a pochopení konkrétních námětů uměleckých děl a z ikonologicky orientovaných dějin umění, které oproti formálně-analytickým přístupům zdůrazňují obsahovou stránku. Cílem je naučit studenty základní znalosti a dovednosti, které jim umožní vyrovnat se s požadavky, které na ně klade umělecké dílo v souvislosti s určením námětu a obsahové stránky uměleckého díla. Zejména pro starší umění, tedy pro umění do etablování moderny, jsou tyto znalosti nezbytné. Seminář bude veden jak po teoretické, tak i po praktické stránce. V teoretické části výkladovou formou studenty seznámí se základními příručkami a slovníky nezbytnými k určení námětu a ikonografického popisu uměleckého díla a s metodickými ikonologickými přístupy k uměleckému dílu (Aby Warburg, Erwin Panofsky, E. H. Gombrich), dále se základními vědomostmi z oblasti biblistiky a biblické hermeneutiky, křesťanské (především kristovská, mariánská a ikonografie základních světců relevantních pro dějiny umění v českých zemích) a profánní ikonografie (emblematika, hieroglyfika, alegorie a personifikace, antická mytologie a náměty z antických dějin v renesanční a barokní ikonografii). Seminář věnuje rovněž pozornost současným trendům uplatňovaných při výkladu uměleckých děl (psychoanalytický přístup, sociologický, receptivně-estetický) a současným teoriím významu. V rámci semináře budou znalosti z křesťanské a profánní ikonografie procvičovány na praktických ukázkách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. seznámení s literaturou, základní pojmy ikonografie a ikonologie, ikonografie a ikonologie jako teorie a disciplína, ikonografie a ikonologie jako předmět studia, s čímž rovněž souvisí ikonografie a ikonologie jako dobový termín v pramenech a v renesančních a barokních teoriích; Ikonografie a ikonologie jako teorie a disciplína - předstupně moderního ikonografického přístupu k uměleckým dílům - Anton Heinrich Springer, křesťanská ikonografie- Emile Mâle, Louis Réau, Karl Künstle, Ernst Cassirer a jeho filosofie symbolických forem
    2. Ikonografie a ikonologie jako teorie a disciplína - hlavní osobnosti a zakladatelé moderní ikonografie a ikonologie jako specifické uměleckohistorické metody a jejich základní texty: Erwin Panofsky - Aby M. Warburg a jeho kulturněhistorický institut, Warburgovy badatelské okruhy a témata - problém přežívání antiky a jeho projekt Mnemosyné, formy patosu, - Ernst H. Gombrich a jeho Symbolic Images.
    3. Ikonografie a ikonologie jako teorie a disciplína - sociologický přístup k uměleckému dílu a jeho významu - Michael Baxandall; psychoanalytické pokusy o výklad uměleckého díla - případ S. Freuda a jeho výklad Leonardovy Sv. Anny Samotřetí a kritika Meyera Schapiro, Michel Foucault a jeho interpretace Velazqezových Las Meninas a debata k této interpretaci
    4.
    Ikonografie a ikonologie jako teorie a disciplína - Erwin Panofsky a jeho ikonologická analýza gotické katedrály, Francis A. Yates a její badatelské okruhy - analýza rosenkruciánského hnutí (The Rosenkcrucian Enlightenment), Umění Paměti (The Art of Memory), Giordano Bruno a hermetická tradice (Giordano Bruno and Hermetic tradition)
    5.
    Ikonografie jako předmět studia
    křesťanská ikonografie, uvedení do křesťanské a biblické ikonografie: základy biblistiky a biblické hermeneutiky; základní příručky, encyklopedie a kompendia pro studium biblické a křesťanské ikonografie, historický exkurs - ikonografie raného křesťanství, spor o obrazy v 8. a 9. století, vybavení kostelů ve středověku, nové pojetí obrazu v pozdním středověku, úloha obrazu v reformaci a protireformaci
    6.
    Ikonografie jako předmět studia
    Systematický exkurs do křesťanské ikonografie: biblické náměty v nástěnném malířství, knižní malbě a knihtisku, liturgické modlitební knihy ve středověku, typologie Starého a Nového zákona jako exegetická metoda výkladu bible, rozšíření biblického kánonu (židovské prameny, patristika a biblické komentáře, apokryfy, legendy vztahující se k pravému portrétu Krista, meditativní literatura, devoční obrazy, tzv. Andachtsbilder)
    7.
    Ikonografie jako předmět studia
    Kristova ikonografie - typologie základních christologických témat a vyobrazení Ježíše Krista od pozdní antiky a raného křesťanství po pozdní baroko
    8.
    Ikonografie jako předmět studia
    Mariánská ikonografie - typologie základních mariánských témat a vyobrazení od karolínské doby až po pozdní baroko
    9.
    Ikonografie jako předmět studia
    Světecká ikonografie - ikonografie nejdůležitějších světců a světeckých témat z období baroka: Sv. Jan Nepomucký, Sv. Florián, Sv. Jan Sarkandr, Sv. Václav, Sv. Hedvika, Sv. Vojtěch, Čeští zemští patroni aj., příkladný život světce: svatováclavská legenda v cyklu Karla Škréty, nepomucenská legenda na obraze a v sochařském díle.
    10.
    Ikonografie jako předmět studia
    Symboly a personifikace (raně křesťanské symboly, ikonografie Boha Otce, Physiologus, Ecclesia a Synagóga, cyklická a numerologická témata: Sedm svobodných umění (Septem artes liberales), Ctnosti a Neřesti, Sedm smrtelných hříchů, Čtyři temperamenty, Čtyři roční období, Pět živlů, problematika skrytého symbolismu ("hidden symbolism")
    11.
    Ikon
Literature
    recommended literature
  • E. H. Gombrich, Symbolic Images". Phaidon 1972. a. info
  • Jacek Sokolski. Barokowej Symboliki Natury. Tom Wstępny. Barokowa Księga Natury. Wrocław 2000. info
  • Frank Büttner - Andrea Gottdank. Einführung in die Ikonographie. Wege zur Deutung von Bildinhalten. München 2006. info
  • Pavel Preiss. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha 1974. info
  • Jiří Kroupa. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Brno 1996, skripta FF MU Brno. info
  • Jarmila Vacková. Van Eyck. Praha 2005. info
  • Erwin Panofsky. Význam ve výtvarném umění, Praha 1981. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2011/UHVP0006