UBKKTP02 Foundations of Economics 1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Jan Matula
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty znalostní společnosti a znalostní ekonomiky. V širších souvislostech jsou prezentovány základní paradigmata a rysy tzv. "nové" ekonomiky v kontextu společenského vývoje.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do problematiky - základní pojmy a definice
    Znalostní společnost, znalostní ekonomika, znalostní management, charakteristické
    rysy znalostní ekonomiky.
    2) Nová ekonomika
    Vznik nové ekonomiky, historické souvislosti, politická dimenze změn, globalizace,
    Internet, rostoucí vliv Číny.
    3) Charakteristické rysy projevy znalostní ekonomiky v mezinárodních souvislostech
    Ukazatele nové ekonomiky PIP a Eurostat, index znalostní ekonomiky.
    4) Konkurenceschopnost, Inovace
    Hodnocení konkurenceschopnosti v mezinárodním srovnání, inovace jako
    konkurenční výhoda, strategie, konkurence a hyperkonkurence.
    5) Znalostní ekonomika v praxi
    Lisabonská strategie, Nadnárodní organizace: OECD, UNESCO, EU, Operační
    programy, Výzkum a vývoj.
    6) Lidské zdroje a jejich význam ve Znalostní (nové) ekonomice
    I. Lidský kapitál jako hlavní výrobní faktor, učící se organizace jako platforma
    pro poskytování zboží a služeb, vzájemné učení, tvorba pracovních týmů,
    flexibilní přizpůsobení a reakce na permanentně se měnící podmínky,
    kreativita, odpovědnost a samostatnost pracovníků, standardizace řízení
    lidských zdrojů.
    II. Vzdělávání ve Znalostní ekonomice, měnící se role univerzit, transformace
    procesů vzdělávání, idea znalostní společnosti, dopady nové ekonomiky na
    vzdělávání, potřeba permanentního vzdělávání.
Literature
    recommended literature
  • BARTÁK, J. Od znalostí k inovacím: tvorba, rozvíjení a využívání znalostí v organizacích. 1.vyd. Praha: Alfa nakladatelství, 190 s., 2008. ISBN 978-80-87197-03-5. info
  • ČASTORÁL, Z. Strategický znalostní management a učící se organizace. 1.vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o, 2008. ISBN 978-80-86754-99-4. info
  • VODÁČEK, L.; VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. 1.vyd. Praha: Management Press, 295 s., 2006. ISBN 80-7261-143-7. info
  • INTERNET. Implementation of "Education and Training 2010" Work Programme: Key Competences [online]. Eurepean Commission, Directorate-General for Education and Culture. Dostupný z WWW, 2004. URL info
  • INTERNET. Implementation of "Education and Training 2010" Work Programme : Basic Skills, Entrepreneurship and foreign Languages [online]. Eurepean Commission, Directorate-General for Education and Culture. Dostupný z WWW, 2003. URL info
  • WALKER, A. J. Moderní personální management. Nejnovější trendy a technologie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 256 s., 2003. ISBN 80-247-0449-8. info
  • NĚMEC, V. Projektový management. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 184 s., 2002. ISBN 80-247-0392-0. info
  • VODÁČEK, L.; ROSICKÝ, A. Informační management: Pojetí, poslání a aplikace. 1.vyd. Praha: Management Press, 144 s., 1997. ISBN 80-85943-35-2. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. 1.vyd. Olomouc: Rubico, 343 s., 1996. ISBN 80-85839-09-1. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Written exam
Oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UBKKTP02