FPF:UAA1255 Moderní inf. a komunik. techn. - Informace o předmětu
UAA1255 Moderní informační a komunikační technologie v archeologii
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Světlana Hrabinová (cvičící)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni prezentovat získaná data v aplikacích, které se využívají v praxi, dále budou schopni aplikovat teoretické poznatky na praktických příkladech a naučí se pracovat v aplikacích: Microsoft Excel, Microsoft Access a statistické aplikaci SPSS. Pochopí základní funkce pro zpracovávání dat a také se zorientují v rozsáhlé oblasti softwarových produktů. Na základě zadané semestrální práci se naučí vytvářet vlastní databáze a naučí se zpracovávat výsledky výzkumu ve statistické aplikaci.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Archeologie (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Archeologie (dvouoborové) (program FPF, B7105 HiVe)
- Archeologie (program FPF, B7105 HiVe)
- Archeologie (program FPF, B7109 Arch)
- Středověká archeologie (program FPF, B7105 HiVe)
- Středověká archeologie (program FPF, B7109 Arch)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy aplikované informatiky v archeologii. Výuka je zaměřena na moderní technologie, které se používají v praxi. Studenti se naučí pracovat s moderními technickými prvky a ovládat aplikace na uživatelské úrovni. Výuka se bude orientovat na problematiku sběru a následné zpracování archeologických dat v tabulkových procesorech až po zpracování celkové analýzy dat v databázové aplikaci (tvorba tabulek, relace a dotazy, formuláře a výstupní sestavy). V další částí bude výuka orientována na využití základních statistických funkcí v tabulkovém procesoru a také v aplikaci SPSS pro analýzy dat získaných z průzkumů a výzkumů v této oblasti. Praktická cvičení jsou zaměřena na řešení vybraných problémů vyplývajících ze zadání závěrečných prací. Hlavním cílem výuky je rozvoj studentských znalostí a dovedností nutných pro zvládnutí zavádění ICT v tomto oboru.
- Osnova
- 1/ Úvod do předmětu, vymezení cíle a obsahu předmětu, seznámení s literaturou a prameny, podmínky k udělení zápočtu, vymezení základních pojmů a souvislosti
2/ Archeologie a moderní informační a komunikační technologie
3/ Interaktivní prezentace s využitím multimédií v prostředí aplikací interaktivních tabulí
4/ Tvorba multimediálních a interaktivních PDF formátu
5/ Správa a sdílení dokumentů a znalostí prostřednictvím moderních technologií.
6/ Videokonferenční technologie v praxi
7/ Archeologická data a jejich zpracování v aplikacích
8/ Tabulkové procesory (relativní a absolutní adresace, základní funkce pro zpracování dat, grafické zpracování dat.)
9/ Základy popisné a analytické statistiky v archeologii v aplikaci MS Excel
10/ Databázové zpracování tabulek (evidenční a analytické databáze)
11/ Hloubková analýza dat v sestavách kontingenčních tabulek a grafů
12/ Obhajoba semestrální práce
- 1/ Úvod do předmětu, vymezení cíle a obsahu předmětu, seznámení s literaturou a prameny, podmínky k udělení zápočtu, vymezení základních pojmů a souvislosti
- Literatura
- doporučená literatura
- CHMELAŘOVÁ, M. Aplikace pro výzkum [online]. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: SU v Opavě, 2012. info
- KUNSTOVÁ R. Efektivní správa dokumentů. Praha: Grada, 2011. info
- MACHÁČEK, J. (ed.). Počítačová podpora v archeologii 2. Brno - Praha - Plzeň: Ústav archeologie a muzeologie MU Brno, Archeologický ústav AV ČR Praha. info
- Příručka IBM SPSS Statistics Base 18.0 (kniha). Analyticko-konzultační oddělení SPSS CR, listopad 2009. info
- KOLEKTIV AUTORŮ. S počítačem do Evropy - ECDL. info
- Mezgár, I. Integration of ICT in smart organizations. Idea Group Inc. 2006. ISBN 1591403901. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Interaktivní aktivity
Seminář s nácvikem - Metody hodnocení
- Zápočet
Zápočtová práce - Informace učitele
- Tvorba a obhajoba projektu. Evaluace formou písemného testu v prostředí E-learningového kurzu k ověření teoretických a praktických znalostí dané problematiky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2015/UAA1255