FPF:UBK00131 Literatura pro děti a mládež - Informace o předmětu
UBK00131 Literatura pro děti a mládež
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem k úspěšnému absolvování disciplíny je aktivní povědomí o hlavních vývojových tendencích v české i světové literatuře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Česká literatura (program FPF, B7310 Filo)
- Český jazyk a literatura (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Český jazyk a literatura (dvouoborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Knihovnictví (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy - čeština (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na práci s jednotlivými žánry a díly dětské literatury tak, aby byli v praxi schopni využít literaturu ve všech jejich funkcích k všestrannému rozvoji dětí a mládeže, k rozvoji jejich estetické vnímavosti, citové stránky osobnosti a k rozvoji jejich literárního vědomí. Důraz je kladen rovněž na rozvoj dětského čtenářství nabídkou adekvátní literatury.
- Osnova
- 1. Specifické rysy literatury pro děti z hlediska autorského a čtenářského, výrazové prostředky a specifické funkce dětské literatury.
2. Základní otázky genologie, přehled nejfrekventovanějších žánrů a žánrových forem.
3. Lidová slovesnost jako východisko literatury pro děti, drobné folklorní útvary, dětský folklor, folkloristické teorie.
4. Lidová pohádka a její literární ekvivalent. Charakteristika a klasifikace folklorní pohádky, její sběratelé a vydavatelé v 19. a 20. století, zvířecí pohádky.
5. Moderní pohádka - charakteristika žánru, specifika českého literárního kontextu.
6. Poezie pro děti. Typologie české poezie pro děti, vývojové tendence, současná poezie pro děti. Poezie pro dospívající.
7. Příběhová próza s dětským hrdinou - vývoj žánru, problémová próza pro mládež.
8. Próza s dívčí hrdinkou - proměny dívčí hrdinky, čtenářská recepce dívčí literatury.
9. Historická a životopisná próza pro děti a mládež.
10. Próza s přírodní tematikou.
11. Sci-fi a fantasy literatura a jejich atraktivita pro děti a mládež.
- 1. Specifické rysy literatury pro děti z hlediska autorského a čtenářského, výrazové prostředky a specifické funkce dětské literatury.
- Literatura
- povinná literatura
- ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. info
- URBANOVÁ, S., ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7. info
- URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3. info
- doporučená literatura
- URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. info
- CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. info
- CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. info
- CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. info
- CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Aktivní účast v seminářích, povoleny jsou dvě absence.
Seminární práce je podmínkou připuštění ke zkoušce. Student zpracovává analýzu vybraného titulu určeného dětem nebo mládeži, jejíž součástí je i návrh práce se zvolenou knihou a s cílovou skupinou čtenářů s akcentem na vytváření pozitivního vztahu k četbě a rozvoj čtenářství.
Ústní zkouška probíhá formou rozpravy nad vylosovaným tematickým či žánrovým okruhem, druhou otázku pokládá učitel ke studentově četbě.
Student předkládá seznam přečtené literatury - minimálně 20 titulů z intencionální literatury pro děti a mládež.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2015/UBK00131