UBKKT302 Library and Information Services and Users

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2017
Extent and Intensity
0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
Guaranteed by
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Metodika práce s dětským čtenářem - Psychologie čtenáře; pedagogické principy a didaktické zásady při práci s dětmi a mládeží; metody působení na čtenáře a formy práce se čtenářem; věkové zvláštnosti dětí a mládeže (ontogeneze dítěte, typy učení a rozvíjení aktivit dítěte).

    Dětské čtenářství - Čtenářství; čtení a četba, účinky a působení četby; výzkumy čtenářství; české a zahraniční projekty na podporu dětského čtenářství.
    Služby pro tělesně a smyslově handicapované uživatele - charakteristika znevýhodnění; stupeň socializace, integrace a inkluze; specifické služby ve veřejných knihovnách; možnosti komunitně orientované knihovny.
    Služby pro mentálně handicapované a sociálně znevýhodněné uživatele - charakteristika znevýhodnění; stupeň socializace, integrace a inkluze; specifické služby ve veřejných knihovnách; možnosti komunitně orientované knihovny.
    Typologie rešeršních strategií a rešerší - Terminologie a obsahový význam pojmů rešeršní strategie, rešerše, rešeršní služby. Kategorizace rešeršních postupů. Rešeršní strategie v širším smyslu, tj. včetně strategie výběru informačního zdroje. Rešeršní strategie v užším smyslu (strategie stavebních kamenů, rostoucí perly aj.). Kategorizace rešerší podle účelu a výstupních parametrů (např. bibliografická, faktografická).
    Typologie informačních zdrojů pro podporu vědy a výzkumu - Terminologie spojená s výrazem "informační zdroj". Informační zdroje tuzemské pro VaV a informační zdroje zahraniční. Jejich charakteristika a smysl používání v ČR i v zahraničí. Informační zdroj versus elektronický informační zdroj.
    Hodnocení relevance a pertinence - Terminologické a definiční vymezení pojmů relevance, pertinence, úplnost, přesnost. Metody hodnocení relevance a pertinence. Matematická vyjádření vztahující se k pojmům. Vztah k pojmům jako rešeršní požadavek, rešeršní dotaz a informační potřeba.
    Přidané hodnoty rešeršních strategií, rešeršních služeb a jejich výsledků - Intelektuální a strojové přidané hodnoty k rešeršním strategiím a rešeršním službám. Metody studijně-rozborové činnosti. Nadstavby nad datovými rešeršními výstupy. Přidané hodnoty po jednotlivé typy uživatelů a uživatelských skupin.
    Strategie digitalizace písemného kulturního dědictví - terminologické vymezení; digitální knihovny a Europeana; příklady digitálních knihoven u nás a ve světě.
    Digitalizace jako technologický proces - metadata; věrnost podání kopírované informace; trvanlivost informačních nosičů; dekódovací proces; standardy; výroba digitálního dokumentu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, Summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Summer 2015, Winter 2015, Summer 2016, Winter 2016, Summer 2017, Summer 2018, Winter 2018, Summer 2019, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2017/UBKKT302