UBKTV076 Technika a technologie v tradičních a nových médiích

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mikuláš Odehnal (přednášející)
Garance
MgA. Mikuláš Odehnal
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je, aby studenti získali orientaci v technologii a osvojili si základní termíny z audiovizuální techniky, se kterými se budou setkávat v odborné praxi, ať již jako praktičtí tvůrci v audiovizi, nebo jako teoretičtí pracovníci ve školství nebo v kulturních institucích, festivalech, tištěných či elektronických médiích či sféře komunikace a PR.
Osnova
  • Přednáška seznámí posluchače se základy pracovních postupů, využívaných při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci i zpřístupňování audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi a rozhlase. Kurz představí fyziologické předpoklady vnímání, jakož i vědecké objevy, vedoucí ke vzniku první fotografie a kinematografu bratří Lumierů. Zaměří se na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice, a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla. Zaměří se na technologické prolínání tradičních analogových (filmový pás) a nových digitálních médií v profesionální praxi. A to nejen při výrobě, ale také při archivaci a distribuci audiovizuálních děl. Představí laboratorní zpracování filmové suroviny, stejně jako postprodukční postupy užívané v televizní tvorbě, čímž naznačí rozdíly mezi kinematografickou "záběrovou" a televizní "sekvenční" metodou výroby filmu. Kurz se také zaměří na schopnost rozeznávání technologických postupů a technických zařízení v amatérské a profesionální sféře.
Literatura
    doporučená literatura
  • John Beton. Digitální technologie ve filmu, nepravá revoluce. Iluminace, 2007. info
  • Steve Wurtlzer. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007. info
  • Jiří Černý. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2007. info
  • Leo Enticknap. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn - New York: Wallflower Press, 2005. info
  • Aumont Jacques. Obraz. Praha: AMU, 2005. info
  • Paul Read - Mark-Paul Meyer. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. info
  • Jiří Kubíček. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004. info
  • Jaroslav Šimek. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003. info
  • Josef Pešek. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003. info
  • Paolo Cherchi Usai. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002. info
  • Vilém Flusser. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. info
  • Urban Miroslav. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
  • Baran Alexander. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000. info
  • Vlastimil Jiřík. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994. info
  • Vladimír Vít. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987. info
  • Barry Salt. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983. info
  • Cyril Smetana. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, 1981. info
  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974. info
  • Ján Šmok, Josef Pecák, Petr Tausk. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972. info
  • Vojtěch Bouček. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018.