FPF:UFMMT02 Multimedial Technologies - Course Information
UFMMT02 Multimedial Technologies
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2018
- Extent and Intensity
- 0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
- Guaranteed by
- Centrum interdisciplinárních studií – Faculty of Philosophy and Science in Opava
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Multimedia Technologies (programme FPF, B1702 AplF)
- Course objectives
- The course is part of the final exam for bachelor's degree in Multimedial Technologies.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Myšlení obrazem. Záznam obrazu v historii i dnes. Kompoziční prvky: skladebné principy (princip role, rytmu, symetrie, kontrastu a proporce), lineární kompozice (linie, křivky, směr), tonální kompozice (tvary, textura, velikost), prostor a perspektiva. Barevná kompozice. Zlatý řez. Kompoziční techniky: hloubka ostrosti, pohybová neostrost, plány, rakurz, velikosti záběrů.
2. Fotografie. Typy fotografických přístrojů a jejich konstrukce. Fotografická optika, typy objektivů, jejich kategorizace, speciální typy objektivů. Princip a způsob záznamu obrazu od prvního optického členu až po světlocitlivou vrstvu. Zpracování fotografií chemickou i digitální cestou.
3. Světlo ve filmu a fotografii. Světlo. Fotometrie ve filmu a fotografii. Zdroje světla, studiové osvětlení. Přirozené vs. umělé světlo. Příklady přirozeného světla a vliv na scénu. Techniky svícení umělým světlem. Měření světla. Příklady svícení (výpověď v místnosti, rozhovor dvou osob,?).
4. Scenáristika a dramaturgie. Základy teorie dramatu. Skladba dramatu (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa,?). Námět, autorská explikace, pitch, synopse, treatment, bodový scénář. Dramaturgie ve filmu. Filmový jazyk. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení. Filmový scénář, televiziní scénář, divadelní scénář, rozhlasový scénář. Technický scénář. Storyboard.
5. Režie a filmová produkce. Předprodukce, produkce, postprodukce a distribuce filmu. Filmový štáb a vliv jednotlivých profesí na výsledné AV dílo. Role režiséra. Komunikace ve filmovém štábu. Rozdíl mezi tvorbou scénáře dokumentárního a hraného filmu.
6. Záznam a zpracování zvuku. Zařízení pro záznam zvuku a jejich správné užití (mikrofony, kabelový a bezdrátový přenos, úroveň zvukového signálu, rekordéry). Snímání a záznam zvuku pro reportáž, dokument/hraný film. Záznam hudby ve studiu, na koncertě. Praktická akustika prostředí a specifika postupu záznamu zvuku v nich. Ruchy. Postsynchrony. Základní postupy při zpracování zvuku (export/import, editace, čistění, barva a dynamika).
7. Zvuk, akustika a zvukově-hudební dramaturgie. Základy fyziologické akustiky (zdroj, šíření, příjem a vnímáni zvuku, dozvuk, ozvěna). Historie zvukové tvorby a filmového zvuku, vývoj zvukových zařízení a zvukových studií. Umělecké vnímání zvuku (dramatická funkce, experimentální tvorba 20. století). Mono, stereo a vícekanálové systémy. Zvuk ve filmu a televizi. Práce zvukového mistra. Postupy při tvorbě zvukové složky AV díla. Zvukový mix. Mastering.
8. Základy kamerové tvorby. Kompozice pohyblivého obrazu. Čas, filmová osa, druhy záběrů. Světlotonální řešení scény, příklady. Kamera a její technické specifikace, kamerová technika a příslušenství; vliv na výslednou kvalitu obrazu. Filmlook. Obrazové formáty. Technická kvalita filmového obrazu. Role kameramana ve filmovém štábu.
9. Střih a střihová skladba. Střih jako výrazový prostředek. Funkce záběru. Délka záběru, návaznost, čas a prostor, vizuální skladba a skladebné formy, zvuková skladba. Montáž. Střihová skladba s ohledem na žánr: reportáž, klip, dokument, hraný film. Rozdíly. Rozdíl mezi způsobem práce střihače v dokumentu a v hraném filmu.
10. Dokumentární tvorba. Postavení dokumentární tvorby v kontextu kinematografie. Rešerše a produkční příprava, jejich význam pro přípravu dokumentárního filmu. Dokumentární film v kině a televizi. Vliv psychologie a práce s respondentem na natáčení dokumentárního filmu.
- 1. Myšlení obrazem. Záznam obrazu v historii i dnes. Kompoziční prvky: skladebné principy (princip role, rytmu, symetrie, kontrastu a proporce), lineární kompozice (linie, křivky, směr), tonální kompozice (tvary, textura, velikost), prostor a perspektiva. Barevná kompozice. Zlatý řez. Kompoziční techniky: hloubka ostrosti, pohybová neostrost, plány, rakurz, velikosti záběrů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Satisfactory presentation and attestation of mastery of the curriculum during the final state examination.
- Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2018/UFMMT02