UFMMT02 Multimedial Technologies

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2018
Extent and Intensity
0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
Guaranteed by
Centrum interdisciplinárních studií – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is part of the final exam for bachelor's degree in Multimedial Technologies.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Myšlení obrazem. Záznam obrazu v historii i dnes. Kompoziční prvky: skladebné principy (princip role, rytmu, symetrie, kontrastu a proporce), lineární kompozice (linie, křivky, směr), tonální kompozice (tvary, textura, velikost), prostor a perspektiva. Barevná kompozice. Zlatý řez. Kompoziční techniky: hloubka ostrosti, pohybová neostrost, plány, rakurz, velikosti záběrů.
    2. Fotografie. Typy fotografických přístrojů a jejich konstrukce. Fotografická optika, typy objektivů, jejich kategorizace, speciální typy objektivů. Princip a způsob záznamu obrazu od prvního optického členu až po světlocitlivou vrstvu. Zpracování fotografií chemickou i digitální cestou.
    3. Světlo ve filmu a fotografii. Světlo. Fotometrie ve filmu a fotografii. Zdroje světla, studiové osvětlení. Přirozené vs. umělé světlo. Příklady přirozeného světla a vliv na scénu. Techniky svícení umělým světlem. Měření světla. Příklady svícení (výpověď v místnosti, rozhovor dvou osob,?).
    4. Scenáristika a dramaturgie. Základy teorie dramatu. Skladba dramatu (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa,?). Námět, autorská explikace, pitch, synopse, treatment, bodový scénář. Dramaturgie ve filmu. Filmový jazyk. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení. Filmový scénář, televiziní scénář, divadelní scénář, rozhlasový scénář. Technický scénář. Storyboard.
    5. Režie a filmová produkce. Předprodukce, produkce, postprodukce a distribuce filmu. Filmový štáb a vliv jednotlivých profesí na výsledné AV dílo. Role režiséra. Komunikace ve filmovém štábu. Rozdíl mezi tvorbou scénáře dokumentárního a hraného filmu.
    6. Záznam a zpracování zvuku. Zařízení pro záznam zvuku a jejich správné užití (mikrofony, kabelový a bezdrátový přenos, úroveň zvukového signálu, rekordéry). Snímání a záznam zvuku pro reportáž, dokument/hraný film. Záznam hudby ve studiu, na koncertě. Praktická akustika prostředí a specifika postupu záznamu zvuku v nich. Ruchy. Postsynchrony. Základní postupy při zpracování zvuku (export/import, editace, čistění, barva a dynamika).
    7. Zvuk, akustika a zvukově-hudební dramaturgie. Základy fyziologické akustiky (zdroj, šíření, příjem a vnímáni zvuku, dozvuk, ozvěna). Historie zvukové tvorby a filmového zvuku, vývoj zvukových zařízení a zvukových studií. Umělecké vnímání zvuku (dramatická funkce, experimentální tvorba 20. století). Mono, stereo a vícekanálové systémy. Zvuk ve filmu a televizi. Práce zvukového mistra. Postupy při tvorbě zvukové složky AV díla. Zvukový mix. Mastering.
    8. Základy kamerové tvorby. Kompozice pohyblivého obrazu. Čas, filmová osa, druhy záběrů. Světlotonální řešení scény, příklady. Kamera a její technické specifikace, kamerová technika a příslušenství; vliv na výslednou kvalitu obrazu. Filmlook. Obrazové formáty. Technická kvalita filmového obrazu. Role kameramana ve filmovém štábu.
    9. Střih a střihová skladba. Střih jako výrazový prostředek. Funkce záběru. Délka záběru, návaznost, čas a prostor, vizuální skladba a skladebné formy, zvuková skladba. Montáž. Střihová skladba s ohledem na žánr: reportáž, klip, dokument, hraný film. Rozdíly. Rozdíl mezi způsobem práce střihače v dokumentu a v hraném filmu.
    10. Dokumentární tvorba. Postavení dokumentární tvorby v kontextu kinematografie. Rešerše a produkční příprava, jejich význam pro přípravu dokumentárního filmu. Dokumentární film v kině a televizi. Vliv psychologie a práce s respondentem na natáčení dokumentárního filmu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Satisfactory presentation and attestation of mastery of the curriculum during the final state examination.
The course is also listed under the following terms Winter 2010, Summer 2011, Winter 2011, Summer 2012, Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Summer 2015, Winter 2015, Summer 2016, Winter 2016, Summer 2017, Winter 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020.
  • Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2018/UFMMT02