FPF:UBKCJLBP55 Literatura a etika - Informace o předmětu
UBKCJLBP55 Literatura a etika
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Heczko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Heczko, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
Schopnost porozumět odbornému (filosofickému a literárněvědnému) textu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FPF, CJAL)
- Cíle předmětu
- Kurz se věnuje různým souvislostem mezi literaturou (uměním) a etikou (morálkou), resp. vztahům mezi etickými normami a funkcí literatury. Úvodní lekce představují podoby těchto vztahů v historické perspektivě. Následující části se zabývají etickými podněty a tzv. etickým obratem v současné literární vědě. Jelikož se myšlení o literatuře neděje ve vakuu, jsou uvedeny také některé etické přístupy, jak se jimi zabývá současná filozofie nebo sociologie.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování kurzu: získá přehled o tom, jak se utvářely vztahy mezi uměním a etickými otázkami v průběhu dějin; dokáže se orientovat v hlavních etických přístupech současného myšlení; seznámí se s etickými otázkami různých literárněvědných škol; prohloubí schopnost reflektovat svoji čtenářskou zkušenost.
- Osnova
- 1. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled I.
- 2. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled II.
- 3. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled III.
- 4. Ztráta ctnosti (A. MacIntyre) v tekutém světě (Z. Bauman) a v době kritiky etického esencialismu (poststrukturalismus).
- 5. Potřeba uspořádaného modelu světa (Ch. Taylor), užitečné fikce (R. Rorty).
- 6. Angažovaná literatura (J.-P- Sartre, T. Eagleton, P. Bourdieu).
- 7. Literatura a tradiční hodnoty (W. Booth, F. R. Leavis).
- 8. Recepční estetika – etické podněty.
- 9. Hermeneutika – etické podněty I.
- 10. Hermeneutika – etické podněty II.
- 11. Dekonstrukce J. Derridy – jak být práv jinému.
- 12. Etika čtení – J. Hillis Miller.
- 13. Literatura jako jedinečná událost a odpovědné čtení – Derek Attridge.
- Literatura
- povinná literatura
- GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha: Oikoymenh, 1999.
- ATTRIDGE, D. Derrida a problematizování literatury. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 102–120.
- ATTRIDGE, D. „Ta podivná instituce, které se říká literatura“. Rozhovor s Jacquesem Derridou. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 122–150.
- NÜNNING, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno, 2006. info
- Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, 2001. info
- doporučená literatura
- BAUMAN, Z. Tekuté časy. Praha: Academia, 2017.
- TAYLOR, Ch. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2002.
- MACINTYRE, A. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh, 2004.
- RICOEUR, P. Čas a vyprávění III. Praha, 2008. info
- KERMODE, F. Smysl konců. Brno, 2007. info
- DERRIDA, J. Síla zákona. Praha, 2002. info
- Výukové metody
- Přednášky, domácí příprava – četba, diskuse.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaná rozprava nad vypracovanou seminární prací.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/UBKCJLBP55