FPF:UIMOIBP021 Systémy HCI - Informace o předmětu
UIMOIBP021 Systémy HCI
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kamil Matula, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UIMOIBP021/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Matula
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Informační a komunikační technologie (program FPF, MOI)
- Cíle předmětu
- Oblast Human-Computer Interaction, která se věnuje problematice interakcí mezi člověkem a počítačem, má zejména díky dílčím či příbuzným disciplínám stále větší dopad při vývoji informačních systémů, zejména pak vytváření uživatelských rozhraní. Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem HCI a jeho dílčími či příbuznými obory jako jsou UX design, interakční design, informační design, informační architektura, a s oblastmi na kterých staví – např. ergonomie, umění, kognitivní psychologie, umělá inteligence a další. Důraz je kladen také na praktické využití metod uplatňovaných v rámci HCI.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- identifikovat a shrnout základni rysy různých typů designu: UX design, interakční design, informační design, informační architektura
- aplikovat metody HCI - Osnova
- 1. Vymezení a terminologie HCI – obecná charakteristika, základy oboru, stručný vývoj, další disciplíny.
- 2. UX design, interakční design.
- 3. Informační design a informační architektura.
- 4. Metody uplatňované v HCI a příbuzných disciplínách.
- 5. Uživatelská testování – simulované testování.
- 6. Konkrétní příklad využití HCI.
- Literatura
- povinná literatura
- Nielsen Norman Group: World Leaders in Research-Based User Experience [online]. Fremont: Nielsen Norman Group, 2018 [cit. 2018-10-30]. Dostupné z: https://www.nngroup.com
- ADAMÍKOVÁ, Anežka a Lukáš Bob MARVAN. #zapixely: průvodce světem digitálního designu. Praha: Czechdesign, 2017. ISBN 978-80-906423-4-8. info
- Červenková, A. a M. Hořava. Uživatelsky přívětivá rozhraní. Praha: Horava & Associates, 2009. ISBN 978-80-254-5295. info
- doporučená literatura
- The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, 2nd Ed. Interaction Design Foundation [online][cit. 2018-10-30]. Dostupné z: https://www.interaction-design.org/literature/book/the-encyclopedia-of-human-computer-interaction-2nd-ed
- PREECE, Jenny, Yvonne ROGERS a Helen SHARP. Interaction design: beyond human-computer interaction. Fourth edition. Chichester: Wiley, 2016. ISBN 978-1-119-02075-2. info
- ZAPHIRIS, Panayiotis a Chee Siang ANG. Human computer interaction: concepts, methodologies, tools and applications. Hershey, PA: Information Science Reference, 2009. ISBN 978-1-60566-052-3. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Prezentace seminární práce - Metody hodnocení
- Vypracování samostatné semestrální práce na zadané téma. Aktivní účast na přednáškách i seminářích. Studium literatury. Ústní obhajoba vypracované semestrální práce. Ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/UIMOIBP021