ARTAVTBP19 Základy kamery III

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící)
Garance
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Rozvrh
Čt 12. 10. 13:55–16:20 ATEL, 13:55–16:20 D1, Čt 2. 11. 13:55–16:20 D1, 13:55–16:20 ATEL, Čt 9. 11. 13:55–16:20 ATEL, 13:55–16:20 D1, Pá 15. 12. 13:55–16:20 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP19/A: Čt 12. 10. 16:25–18:55 ATEL, 16:25–18:55 D1, Čt 2. 11. 16:25–18:55 ATEL, 16:25–18:55 D1, Čt 9. 11. 16:25–18:55 D1, 16:25–18:55 ATEL, Pá 15. 12. 16:25–18:55 D1, M. Jícha
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je navázat na základy kameramanské problematiky a vytvořit hlubší orientaci v problematice filmového prostoru, vztahu obrazu a světlotonální koncepce filmového díla. Student se seznámí se způsobem filmového obrazu s ohledem na aktivní a pasivní části obrazové složky, na vztah osvětlení a prostoru, filmovými efekty a naračními obrazovými principy.
Osnova
  • 1.–2. Hloubka pole a třídimenzionální vzhled filmového obrazu.
  • 3.–4. Práce ostřiče – teorie a praxe. Práce na filmovém place, role ve filmovém štábu.
  • 5.–6. Barevný kruh a barevný prostor.
  • 7.–8. Color grading a finální úprava obrazové složky. Postprodukční fáze filmového díla.
  • 9.–10. Rytmus obrazové struktury.
  • 11.–12. Rytmus celku a dramaturgie misanscény a misankádru.
  • 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
    povinná literatura
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007
    doporučená literatura
  • KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010
  • KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974
  • ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, analýza
Metody hodnocení
písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (referát, ppt), pravidelná docházka (75 %)
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.