MTNPOU003 Dramaturgické praktikum

Fyzikální ústav v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petr Jančárek (cvičící)
Garance
Ing. Petr Jančárek
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MTNPOU003/A: každý sudý čtvrtek 17:15–20:30 209, P. Jančárek
Předpoklady
(FAKULTA(FU) && TYP_STUDIA(N))
Podmínkou pro zvládnutí předmětu jsou stylistické schopnosti a ovládání českého (vyučovacího) jazyka na úrovni obecného bakalářského stupně vysokoškolského vzdělání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout dramaturgické a scénáristické schopnosti studenta a posílit jeho schopnosti kvalitně připravit výrobu audiovizuálního díla, včetně problematiky rešerší a přípravy podkladů pro vznik vlastního scénáře. Základním metodickým postupem je zpětná vazba při rozboru jeho autorské práce a rozbory podobných prací ostatních studentů.
Výstupy z učení
Výstupem je vlastní námět a první verze scénáře studenta včetně definice formalit souvisejících se vznikem audiovizuálního díla z oblasti popularizace vědy, v ideálním případě v souvislosti s tématem jeho budoucí magisterské práce. Sekundárním cílem je dramaturgické posouzení práce kolegů a rozbor několika příkladových hotových filmů.
Osnova
  • Proběhne kontrola osvojení důležitých pojmů z předchozího studia. Student ve spolupráci s pedagogem a při společných diskuzích vytvoří námět a základní verzi scénáře AV díla s akcentem na populárně-naučnou tématiku audiovizuální tvorby. Prohloubí schopnost posoudit realizační možnosti díla už ve stádiu námětu, dále bude procvičována aplikace dřívějších znalostí nutných pro vědeckopopulární audiovizuální tvorbu. Důraz je kladen na využívání obecných zásad ke tvorbě relevantního námětu na televizní pořad, film nebo multimediální produkt ve zvolené oblasti vědy a její popularizace. Praktikum vyvrcholí vytvořením vlastního námětu a scénáře pro populárně-naučné audiovizuální dílo. V rámci studijní skupiny se pedagog pokusí o postižení co nejširšího spektra témat tak, aby se při rozboru vznikajících námětů studenti seznámili s různými formami popularizace vědy pomocí audiovizuální tvorby.
Literatura
    doporučená literatura
  • Motal, J. Základní problémy dramaturgie. In: Motal, J. a kol. Nové trendy v médiích II. 2012. S. 45 – 80
  • Aronsonová, L. Scénář pro 21. století. 2014. s. 16 – 41.
  • Novotný, J, D. Budování příběhu aneb demiurgie versus dramaturgie. 2007. Příslušné pojmy.
  • BAZIN, André. Co je to film?. Přeložil Ljubomír OLIVA. Praha: Čs. filmový ústav, 1979.
  • DELEUZE, Gilles. Film. Přeložil Jiří DĚDEČEK. Praha: Národní filmový archiv, 2000. Iluminace, 13. ISBN 80-7004-098-X.
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.
  • KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Nakladatelství Karolinum, 1998. ISBN 978- 807-1847-564.
  • DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994. Iluminace, ISBN 80-7004- 076-9.
  • HANÁK, Dušan. 322: Obrazy starého sveta ; Růžové sny. Praha: Lika klub, 2005. ISBN 80-86069-37-0.
  • Kolektiv autorů. Archivní film dnes, Praha, Národní filmový archiv, 2015
  • FLEISCHER Jan, MULLEROVÁ Alena, Cesty ke scénáři IV – praktická dramaturgie, Praha: MEDIA Desk ČR, 2012
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášky a praktického cvičení. Zvláštní důraz je kladen na domácí práce studentů a jejich následný rozbor při výuce.
Metody hodnocení
Odevzdaný a schválený námět a první verze scénáře, 80 % účast
Navazující předměty
Informace učitele
Základním předpokladem úspěšného absolvování předmětu je aktivní komunikace mezi studentem a vyučujícím (zejména písemná) a dodržování stanovených pravidel a termínů odevzdání úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.