FVP:FVPFP006 Terciární vzdělávání a kontext - Informace o předmětu
FVPFP006 Terciární vzdělávání a kontext rovného přístupu
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FVPFP006/A: každou lichou středu 13:05–16:20 C208, I. Savková
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/20, pouze zareg.: 0/20 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se sociálními kontexty terciárního vzdělávání studentů intaktních a studentů se specifickými potřebami, vymezit jejich typologii specifických vzdělávacích potřeb, objasnit rámec rovného a spravedlivého přístupu, včetně popisu zvláštností, které studenta s daným typem postižení ve vysokoškolském prostředí doprovázejí. Předmět nabízí přehled mechanizmů podpory, včetně popisu základních teoretických, koncepčních a jiných procesů, které jsou nezbytně nutné pro zajištění kvalitního vzdělávání bez snížení nároků. Dotýká se otázky studijní úspěšnosti a objasňuje klíčové faktografické skutečnosti, včetně náležitých procesů a nutných mechanizmů, jenž se na úspěšné dokončení studia podílejí.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení Odborné znalosti Student se orientuje v názvosloví a terminologii související s terciárním vzděláváním studentů se specifickými potřebami. Student zná klasifikační systém a typologii specifických potřeb Student se orientuje v současné legislativě a dokumentaci používané v systematickém vzdělávání studentů se specifickými potřebami u nás i v Evropě. Student umí objasnit rovný a spravedlivý přístup ke vzdělávání v terciárním stupni Student zná mechanismy podpory a modifikace ve vzdělávání studentů se specifickými potřebami. Odborné dovednosti Student umí popsat specifické potřeby studenta v terciárním vzdělávání Student umí komparovat mechanismy podpory a modifikace studia studenta se specifickými potřebami a studenta bez nich. Student aplikuje pravidla rovného přístupu a spravedlivého zacházení se studentem se specifickými potřebami u nás i v Evropském kontextu. Obecné způsobilosti Student je schopen posoudit ucelený vzdělávací kontext studia studentů se specifickými potřebami v komparaci se situací studentů intaktních.
- Osnova
- Obsah seminářů: Vymezení problematiky terciárního vzdělání Legislativní, metodický a koncepční rámec terciárního vzdělávání Koncepce terciárního vzdělávání – teoretická a praktická východiska Studenti se SVP a centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami Univerzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek studia Vzdělávání studentů s daným typem postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost, orientaci v prostoru a další specifika Kvalita v terciárním vzdělávání – role subjektů a objektů Evaluace realizovaných praktických aktivit
- Literatura
- JANKŮ, Kateřina. Terciární vzdělávání jako cesta k zaměstnanosti člověka s disabilitou. Online. In Kaleja, M. Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2019, s. 107-117. ISBN 978-80-7510-329-1. info
- KALEJA, Martin. Terciární vzdělávání v aplikovaném měnícím se výzkumném schématu. In Škola pro všechny aneb interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. 2017. info
- KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech : terciární vzdělávání - otázky k inkluzi : [4.12.2014]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 s. ISBN 978-80-7464-660-7. info
- Výukové metody
- Metody výuky -Metody reproduktivní ( reproduktivní práce s textem, rozhovor ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) -Metody aktivizační a produktivní (diskuse, brainstorming) -Metody názorně – demonstrační (pozorování procesů, demonstrace jevů/procesů, práce s pojmovou mapou, statická a dynamická projekce/prezentace) -Metody komplexní (skupinové a kooperativní učení, samostudium)
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2023/FVPFP006