FVP:UNZSOP056 Základy zdravotně sociální prá - Informace o předmětu
UNZSOP056 Základy zdravotně sociální práce
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 10/10/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
- Garance
- Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh
- Čt 19. 9. 8:05–12:10 C207, Pá 20. 9. 12:15–16:20 C303
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoretický. Seznamuje studenty se zdravotní a sociální politikou WHO a její realizací na národní úrovni státu, se systémem zdravotních a sociálních služeb. Poskytuje základní informace o druzích a formách zdravotních a sociálních služeb a podmínkách jejich poskytování ve zdravotnických zařízeních, seznamuje s významnými zdravotnickými organizacemi a vybranými programy na podporu zdraví. Student bude znát teoretické koncepty a metody individuální sociální práce, sociální práce s rodinou, se skupinou a komunitou. Bude rozumět postavení etnických a menšinových skupin. Bude znát specifika zdravotně sociální péče o dětské pacienty a chápat postavení pracovníka ve zdravotní a sociální sféře v rámci multidisciplinárního týmu.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student chápe základní principy zdravotní a sociální politiky WHO a její realizace na národní úrovni státu, orientuje se v systému zdravotních a sociálních služeb. Dokáže popsat duhy a formy zdravotních a sociálních služeb a zná základní podmínky jejich poskytování ve zdravotnických zařízeních. Umí vyjmenovat významné zdravotnické organizacemi a popsat vybrané programy na podporu zdraví. Odborné dovednosti: Student je schopen dětské pacienty a jejich rodiny edukovat v oblasti zdravotně sociální péče, je schopen pomoci s vyhledáním potřebné zdravotní a sociální služby. Obecná způsobilost (kompetence): Student pečuje o dítě, rodinu nebo komunitu metodou ošetřovatelského procesu a zároveň respektuje teoretické koncepty a metody individuální sociální práce s rodinou, se skupinou a komunitou. Při realizaci ošetřovatelského procesu zná postavení etnických a menšinových skupin a specifika zdravotně sociální péče o dětské pacienty. Spolupracuje s pracovníky ve zdravotní a sociální sféře v rámci multidisciplinárního týmu. Studující se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice zdravotně sociální práce. V případě potřeby je schopen spolupracovat v rámci multidisciplinárního týmu při poskytování zdravotně sociální péče o dítě, rodinu, komunitu. V dalším studiu a klinické praxi si bude znalosti a dovednosti prohlubovat a zdokonalovat.
- Osnova
- 1. Sociální stát, sociální politika, sociální práce. 2. Mezinárodní klasifikační dokumenty 11. revize WHO, DSM-5. 3. Legislativa ve zdravotnictví a v sociální oblasti. 4. Základní terminologie SP se zaměřením na zdravotnictví. 5. Metody sociální práce, přehled, typologie, specifika. 6. Sociální práce se zdravotně postiženým dítětem. 7. Sociální práce se zdravotně znevýhodněným dítětem. 8. Sociální práce s dítětem s psychiatrickou a závislostní diagnózou. 9. Sociální práce v kontextech multikultulní společnosti. 10. Sociální práce s rodinou v kontextech zdravotně sociální práce.
- Literatura
- povinná literatura
- MATOUŠEK, O., a kol. Metody a řízení sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-502-8. info
- MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0. info
- MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-331-4. info
- NOVOTNÁ, V. a SCHIMMERLINGOVÁ, V. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-483-5. info
- doporučená literatura
- MÜHLPACHR, Pavel. Teorie vs. praxe sociální práce. In Lukáš Jirsa. Quo Vadis, sociální práce v ČR? 1. vydání. Praha: Institut pro veřejnou správu Praha, 2017, s. 5-13. "Quo Vadis, sociální práce v ČR?". ISBN 978-80-86976-46-4. info
- ALLEN, Karen M a William J SPITZER. Social Work in Healthcare: Advanced Approaches and Emerging Trends. Los Angeles: SAGE, 2016, 536 s. ISBN 978-1-4833-5320-3. info
- MÜHLPACHR, P. Resocializace jako teoretický koncept epistéme resocializační pedagogiky. In In Lištiaková, I., Kováčová. B. (Ed.), Expresívne terapie vo vedách o člověku. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015, s. s. 19 -23. ISBN 978-80-223-3914-8. info
- ČESKO. Zákon č. 108 ze dne 14. března 2006 o sociálních službách, v platném znění (zákon o sociálních službách). Ostrava: Sagit, a.s., 2015, 240 s. ISBN 978-80-7488-095-7. info
- MÜHLPACHR, P. Koncept sociální participace jako akční pole pro rozvoj jedince s postižením. In In CREA-AE. Zohor: Virvar, 2014. ISBN 978-80-89693-03-0. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, samostudium.
- Metody hodnocení
- Splnění 80% docházky ve výuce, aktivita ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test Zkouška: ústní.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UNZSOP056