USPQK026 Didaktika předmětů základní školy speciální

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
9/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti didaktik jednotlivých předmětů, metodických postupů a jejich uplatnění v edukačním procesu žáků základní školy speciální. V teoretickém kontextu didaktických znalostí se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal žákům vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit společenské a přírodní jevy, se kterými se žák setkává v běžném životě. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku edukace žáků základní školy speciální s důrazem na metodiku a didaktické aspekty jednotlivých vzdělávacích oblastí a oborů.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat pojem mentální postižení a specifika vzdělávání žáků základní školy speciální
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s mentálním postižením
- student umí popsat specifika edukace žáků s těžším stupněm mentálního postižení (didaktické zásady, výukové metody, intervenční strategie) a psychologické zvláštnosti žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
- student umí pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí charakterizovat metody a formy výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy
Odborné dovednosti:
- student umí definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s mentálním postižením ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student umí u žáků s mentálním postižením aplikovat vyučovací metody a formy práce
- student umí ve výuce žáků s těžším stupněm mentálního postižení využít nabytých teoretických poznatků
- student umí v rámci předmětových didaktik využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat didaktické zásady, výukové metody a formy v edukačním procesu žáků základní školy speciální
- student umí stanovit metodické postupy ve výuce žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením s ohledem na jejich individuální možnosti
Obecné způsobilosti:
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Terminologická východiska edukačního procesu
  • 2. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáky s těžším stupněm mentálním postižením
  • 3. Specifika edukačního procesu u žáků s těžším stupněm mentálního postižení (didaktické zásady, výukové metody, intervenční strategie), psychologické zvláštnosti žáků základní školy speciální
  • 4. Charakteristika a specifika Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 5. Metodika počátečního čtení, analyticko-syntetická metoda, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení
  • 6. Metodika počátečního psaní na základní škole speciální
  • 7. Metodika řečové výchovy
  • 8. Metodická doporučení k výuce matematiky a její aplikace na základní škole speciální
  • 9. Alternativní a augmentativní komunikace využívaná při edukaci žáků základní školy speciální
  • 10. Metodika výtvarné, hudební, tělesné a pracovní výchovy
  • 11. ICT ve vzdělávání žáků v základní škole speciální
  • 12. Metoda VOKS
Literature
    required literature
  • HANÁK, P. a kol. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Tisk Coprint, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-254-0022-8.
  • KREJČÍŘOVÁ, O. Metodická specifika počátečního vzdělání jedinců s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3713-2.
  • VALENTA, M., JARMANOVÁ, J., Metodika práce asistenta pedagoga: podpora ve výtvarné výchově u žáků s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4718-6.
  • VALENTA, M., PETRÁŠ, P. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3311-0.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    recommended literature
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
  • MÜLLER (ed.) O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • OLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
    not specified
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3.
  • KAMIŠ, K. Český jazyk a počáteční psaní na 1. stupni ZŠ a ZŠS. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-042-6.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový systém – VOKS. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 80-86856-14-3.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
  • VAN MANEN, M. Pedagogical Tact: Knowing What to Do When You Don’t Know What to Do. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-1-62958-275-7.
  • DOSTALOVÁ, E. Didaktika předmětů základní školy speciální. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Prezentace portfolia obsahující záznamy z náslechových hodin a přípravy na vybrané vyučovací hodiny (dle předem stanovených kritérií) s vlastní evaluací. Prezentace a odevzdání portfolia je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.