USPQP017 Reedukace specifických poruch učení

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi o možnostech péče a podpory žáků se specifickými poruchami učení. Předmět poskytuje základní přehled o dostupných a aktuálních reedukačních postupech uplatňovaných u žáků se specifickými poruchami učení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v oblasti reedukace u žáků se specifickými poruchami učení
- student vysvětlí problematiku reedukace a intervence
Odborné dovednosti:
- student zvládá aplikovat základní metody reedukace u žáků se specifickými poruchami učení
- student dokáže navrhnou reedukační lekci
Obecné způsobilosti:
- student umí přiměřeně reflektovat speciální vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení
- student umí vyhledávat nové poznatky v oblasti reedukace za účelem jejich aplikace do speciálněpeagogické péče
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní informace o reedukaci a organizace reedukační péče
  • 2. Dílčí funkce a jejich deficity
  • 3. Sluchové vnímání a jeho stimulace
  • 4. Stimulace zrakového vnímání
  • 5. Stimulace prostorové a pravolevé orientace
  • 6. Jemná a hrubá motorika a jejich stimulace
  • 7. Plán reedukační lekce
  • 8. Náprava/reedukace dyslexie
  • 9. Osvojování českého jazyka – rozeznávání písmen
  • 10. Dysgrafie a její reedukace
  • 11. Reedukace dysortografických obtíží
  • 12. Dyskalkulie a její reedukace
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • BLAŽKOVÁ, R. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8673-9.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
    recommended literature
  • BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-931-6.
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
    not specified
  • BARTOŇOVÁ, Mi. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • COULTER, S., KYNMAN, L., MORLING, E., GRAYSON, R., WING, J. Supporting Children with Dyspraxia and Motor Co-ordination Difficulties. New York: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-85507-6.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: metody reedukace, výuky a hodnocení. Praha: D + H, 2020. ISBN 978-80-87295-30-4.
  • KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. a kol. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1219-3.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • VIKTORIN, J. Reedukace specifických poruch učení. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast na semináři (vyžadováno 80 % docházky), vypracování reedukační pomůcky a plánu reedukační lekce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.