XUPPV3240 Philosophy for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2009
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s).
Guaranteed by
prof. PhDr. Zdeňka Kalnická, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
ZS: Obsahem předmětu je analýza filozofických koncepcí filozofů a filozofek z dějin evropské filozofie od antiky po 19. století, které tvoří uzlové body filozofického myšlení. Cílem předmětu je seznámit studující s hlavními filozofickými problémy a rozvinout tak jejich schopnost filozofického tázání se a reflexe vlastní profese, tj. sociální patologie a prevence. Důraz je kladen na reflexi současnosti a na význam filozofie pro každodenní život. LS: Obsahem předmětu je analýza filozofických koncepcí filozofů a filozofek z dějin evropské filozofie 20. století. Důraz je kladen na osvojení si současné filozofické terminologie a reflexi aktuálních společenských problémů.
Syllabus (in Czech)
  • ZS: 1. Etymologie slova filozofie, vztah mýtu a filozofie, periodizace evropské filozofie, problematika filozofického kánonu.
    2. Filozofie jako věda, jako umění a jako politika. Filozofie a každodenní život, filozofie a hodnoty.
    3. Dělení filozofie: ontologie, gnoseologie. Filozofické disciplíny: metafyzika, etika, estetika, sociální filozofie/politologie. Úvahy o povaze a smyslu filozofie.
    4. Vznik antické filozofie jako pohyb od mýtu k logu. Její hlavní představitelé po Sokrata. Sofisté a Sokrates.
    5. Platón a Aristoteles. Podoba a cíle filozofie v antice.
    6. Sokratovské školy, stoicizmus, epikureizmus, skepticizmus.
    7. Základní problémy středověké filozofie. Patristika a scholastika.
    8. Vznik novověké filozofie, změna cíle filozofie, problém poznání, vztah
    smyslového a racionálního poznání. Názory Descarta a Huma.
    9. Kant a jeho tři kritiky: filozofie, etika a estetika a jejich vztah. Problém možností a hranic poznání.
    10.Rozvoj německé klasické filozofie, Schiller.
    11.Hegel, historizmus a dialektika.
    12.Další vývoj filozofie: iracionalizmus (Schopenhauer, Nietzsche).
    LS: Pozitivizmus, marxizmus.
    2. 2. Problém vztahu filozofie a vědy. Typologie jeho řešení. Fenomenologie
    3. Husserla.
    4. 3. Vztah filozofie a lidské existence, existencionalizmus Sartra a Heideggera.
    5. 4. Genderově podmíněná existence - žena jako "druhá" u S. De Beauvoir.
    5. Pragmatizmus J. Deweye.
    6. Problém pochopení a interpretace světa. Hermeneutika v dějinách a dnes.
    7. Novopozitivizmus a Wittgenstein.
    8. Strukturalizmus.
    9. Freudismus a analytická psychologie - inspirace pro filozofii.
    10.Postmoderní filozofie.
    11.Feministická filozofie, její kritika novověké filozofie a hlavní
    představitelky.
    12.Některé současné filozofické tendence a problémy.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2009/XUPPV3240