UPPV0008 Developmental Psychology for SP - seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2010
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět doplňuje cyklus přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, veřejně zpracované téma prezentovat a obstát v následné diskusi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisí s vývojem jedince.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Založení rodiny, "Oběti" a "přínosy" rodičovství aneb rodičovská pro a proti.
    2. Adaptace na rodičovství - období před narozením dítěte a po narození.
    3. Absence rodičovství - nedobrovolná bezdětnost. Prožívání této životní situace a hledání východiska.
    4. Rozvod a dopad na děti v různých věkových stádiích. Programování.
    5. Vývoj způsobu a zaměření hry v jednotlivých fázích vývoje.
    6. Význam dětských pohádek pro rozvoj dítěte.
    7. Význam zvířat pro psychický vývoj dětí školního věku.
    8. Význam sourozenců pro dítě školního věku.
    9. Vývoj kamarádství v průběhu života.
    10. Parta a její funkce pro dospívajícího, formování skupiny s ohledem k věku, osamělost v dospívání.
    11. Adolescent a jeho postoj k hodnotovému světu svých rodičů.
    12. Emoce a vztahy ve virtuálním prostředí a případná nebezpečí, která z toho pro dospívajícího vyplývají.
    13. Vztahy rodičů k homosexualitě svých dětí.
    14. Volba povolání v různých fázích vývoje člověka.
    15. Proměna profesní role v průběhu dospělosti až po odchod do důchodu.
    16. Prarodiče - různé způsoby chování prarodičů, prarodiče v rozvodu manželství svých dětí.
    17. Stárnoucí paměť.
    18. Pozitivní a negativní emoce umírajících.
    19. Nástup do zaměstnání v adolescenci.
Literature
    required literature
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • LANGMEIER, J. , KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X. info
    recommended literature
  • TEYBER, E. Děti a rozvod: jak pomoci dětem vyrovnat se s rozvodem rodičů. Praha : Návrat domů, 2007. ISBN 978-80-7255-163-7. info
  • MACEK, P., LACINOVÁ, L. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-034-1. info
  • MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6. info
  • SMÉKAL, V. , LACINOVÁ, L., KUKLA, L. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-8659-884-5. info
  • ŠMAHEL, D. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1. info
  • WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
  • MELGOSA, J. Žít naplno - kniha o dospívání. Praha : Advent-Orion, 2003. ISBN 80-7172-601-X. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • EVERETT, C. Zdravý rozvod pro rodiče i děti : původní, klinicky ověřený program provázející čtrnácti etapami procesu rozchodu, rozvodu až k případnému uzavření nového manželství. Praha: Talpress, 2000. ISBN 80-7197-169-3. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • DESSEINTOVÁ, M., P. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-255-6. info
  • FRAZ, M. Psychologický výklad pohádek : smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-260-2. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Radosti a strasti prarodičů, aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-455-X. info
  • ORTNEROVÁ, G. Pohádky radí nejmenším. Praha: Knižní klub, 1995. ISBN 80-7176-243-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
  • ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0223-9. info
  • ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1. info
  • PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky. Vývoj člověka v druhé polovině života. Praha: SPN, 1974. info
    not specified
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • CHAPMAN, G. Dospívající a pět jazyků lásky : odhalte jazyk lásky, kterým komunikuje vaše dospívající dítě. Praha: Návrat domů, 2003. ISBN 80-7255-085-3. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny:jejich fungování a odolnost. MPSV, 2003. ISBN 80-8655-262-4. info
  • ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. info
  • GOLDMAN, J. Jak přežít doma, ve škole a mezi kamarády. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-508-3. info
  • BAUMAN, L., RICHE, R. Jak přežít pubertu. Praha: Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-440-8. info
  • GODDETOVÁ, E. T. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-492-3. info
  • DAINOWOVÁ, S. Jak přežít dospívání svých dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-420-6. info
  • BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1. info
  • RUSHOTOVÁ, R. Jak poznat kamarády a udržet si je. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-338-2. info
  • MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují? Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-058-8. info
  • ARLTOVÁ, M. Puberta je, když začínají s rodiči potíže. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-020-0. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2010/UPPV0008