FVP:UPPV00092 Komunikace pro učitele - Informace o předmětu
UPPV00092 Komunikace pro učitele
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Obecná matematika (program MU, B1101)
- Učitelství fyziky-matematiky - společný základ (program FPF, M1701 Fyz)
- Učitelství - společný základ (program FPF, M7504)
- Učitelství - společný základ pro kombinace s jazykem (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Předmět Komunikace pro učitele je zaměřen na získání a prohloubení poznatků z oblasti sociální a pedagogické komunikace. Přednáškový cyklus se věnuje interpersonální komunikaci v souvislostí s psychologií osobnosti, rozboru verbální komunikace a technice mluveného slova. Dále se zaměřuje na rozbor řeči těla, aktivní naslouchání, vedení rozhovoru, řešení konfliktů v komunikaci a komunikaci ve skupině. V neposlední řadě se přednášky v daném předmětu zaměření na specifika pedagogické komunikace, osobnost učitele a jeho kompetence a komunikaci v pedagogické praxi.
- Osnova
- Úvod do interpersonální komunikace.
Psychologie osobnosti a komunikace.
Verbální komunikace a technika mluveného slova.
Řeč těla.
Aktivní naslouchání.
Empatie.
Emoční inteligence.
Konflikt a agrese v komunikaci.
Rozhovor.
Komunikace ve skupině.
- Úvod do interpersonální komunikace.
- Literatura
- povinná literatura
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
- SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
- doporučená literatura
- HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
- PALENČÁROVÁ, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
- PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
- neurčeno
- KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
- DE VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat, 1993. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Pozorování
Demonstrace - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška - Informace učitele
- Předmět je ukončen zkouškou - písemným testem.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2011/UPPV00092