UOSP019 Human Needs and the Nursing Process 2

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Kačorová, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UOSP009 Human Needs and the Nursing Pr
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení bezprostředních životních potřeb klienta/pacienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, handicapovaných a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu - metodologie ošetřovatelské praxe.
Syllabus (in Czech)
  • Počet hodin Témata
    1 Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání, deficit smyslových podnětů a vývoj
    smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS;
    1 Sexuální potřeba: sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb
    1 Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: význam zdravé sebekoncepce, složky sebekoncepce, vývoj sebeúcty, Eriksonovy stupně psychosociálního vývoje
    2 Potřeba jistoty a bezpečí: faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí;
    1 Potřeba informací - znalostí a dovedností: edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče,
    1 Potřeba informací-pokrač.: oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů
    1 Duchovní potřeby: mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti
    1 Spiritualita a religiozita: duchovnost, víra, náboženství, náboženství a choroba, duchovní vývin, jednotlivá náboženství, duchovní zdraví, znaky duchovní zdraví,
    1 Zpracování plánu ošetřovatelské péče
    Obsahové zaměření seminářů:
    1 Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání:nedostatečná a nadměrná smyslová stimulace
    1 Sexuální potřeba: problémy v sexuální oblasti, dysfunkce, priority a cíle oš. péče u sexuální problémů, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
    1 Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: chování s nízkou sebeúctou, stresory ovlivňující sebekoncepci a sebeúctu, podpora pozitivního sebehodnocení, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
    Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví u pacientů s rizikovým chováním; plánování oš. péče.
    1 Potřeba jistoty a bezpečí: zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová období v životních fázích, situační krize
    Kazuistiky-zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví dětí a adolescentů v rizikových a narušených rodinách; plánování ošetřovatelské péče.
    1 Potřeba informací - znalost a dovedností: trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací. Kazuistiky.
    1 Duchovní potřeby: poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace, identifikace duchovních potřeb u pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace. Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik u umírajících, plánování ošetřovatelská péče.
    1 Spiritualita a religiozita: problémy v duchovní péči, principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš.intervencí.
    Kazuistiky - zhodnocení potřeb u nemocných s neuspokojenými fyziologickými potřebami, plánování ošetřovatelské péče.
    2 Kazuistiky - zhodnocení potřeb nemocných s neuspokojenými psychosociálními potřebami, plánování ošetřovatelské péče.
Literature
    recommended literature
  • DOENGES, M., E., MORHOUSE, M., F. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha. Grada Publishing, 2001. info
  • KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 1. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.836. info
  • KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 2. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.1475. ISBN 80-217-0528-0. info
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Studijní opory. Ústav ošetřovatelství, FPF Slezské univerzity v Opavě, Opava 2007. info
  • TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v oš.procesu 1.vyd. Brno:IDVPZ, 1999. 186 s. ISBN 80-7013-324-8. info
  • VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2002. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UOSP019