FVP:UPPV00015 Educational Psychology - Course Information
UPPV00015 Educational Psychology
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Výborné znalosti psychologie a pedagogiky
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Mathematics (programme MU, B1101)
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět navazuje na psychologické i pedagogické disciplíny a završuje tak propojení teoretických poznatků a praktických dovedností v rámci profesionálních kompetencí celé pregraduální učitelské přípravy. Předmět tvoří v první části témata z teoretické oblasti (např. vznik a vývoj pedagogické psychologie, metody pedagogické psychologie), druhá část zahrnuje témata související přímo s pedagogickou praxí.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Vznik a vývoj pedagogické psychologie. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
2. Metody pedagogické psychologie.
3. Osobnost učitele
4. Osobnost žáka
5. Vztahy mezi žákem a učitelem.
6. Žák a motivace
7. Žák a tvořivost
8. Žák, jeho emoce a učení.
9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces.
10. Agresivní chování ve školním prostředí.
11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování.
12. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.
13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
- 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Vznik a vývoj pedagogické psychologie. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
- Literature
- required literature
- VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6. info
- KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
- KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9. info
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
- KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
- JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
- ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
- recommended literature
- CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164. info
- PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. info
- HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
- KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
- KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
- PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
- not specified
- VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
- HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
- LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
- VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
- DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
- Assessment methods
- Grade
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UPPV00015