UPPV00015 Educational Psychology

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Výborné znalosti psychologie a pedagogiky
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět navazuje na psychologické i pedagogické disciplíny a završuje tak propojení teoretických poznatků a praktických dovedností v rámci profesionálních kompetencí celé pregraduální učitelské přípravy. Předmět tvoří v první části témata z teoretické oblasti (např. vznik a vývoj pedagogické psychologie, metody pedagogické psychologie), druhá část zahrnuje témata související přímo s pedagogickou praxí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Vznik a vývoj pedagogické psychologie. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
    2. Metody pedagogické psychologie.
    3. Osobnost učitele
    4. Osobnost žáka
    5. Vztahy mezi žákem a učitelem.
    6. Žák a motivace
    7. Žák a tvořivost
    8. Žák, jeho emoce a učení.
    9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces.
    10. Agresivní chování ve školním prostředí.
    11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování.
    12. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.
    13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
Literature
    required literature
  • VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6. info
  • KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
  • JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
    recommended literature
  • CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164. info
  • PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. info
  • HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
  • PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
    not specified
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
  • LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
  • DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UPPV00015