UPPVBD023 Odborná praxe II

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem Odborné praxe II je získat zkušenost v běžné práci s klientem v terénu, jeho životními podmínkami, potřebami, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Ve vybraném zařízení se student bude orientovat v jeho poslání, složení skupiny klientů, organizační struktuře, personálním zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušnou legislativi. V průběhu praxe bude věnována pozornost také týmové práci včetně spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi, rodinami klientů, lékaři, psychology. Odborná praxe II bude realizována formou individuální, průběžné stáže (v rozsahu 6 hodin/1 den, 72 hodin za semestr) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Bude realizována v odděleních péče o seniory a občany zdravotně znevýhodněné, odborech a odděleních sociálně právní ochrany dětí, zařízeních sociálních služeb se zaměřením na rodinu a dítě, v zařízeních pro osoby se zdravotním znevýhodněním a dalších zařízeních (zdravotnických, školských, sociální péče aj.). Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost principů sociální, poradenské, výchovně vzdělávací práce s dětmi, mládeží i dospělými v terénu. Osvojí si základní terminologii užívanou v těchto oblastech. Bude se orientovat v typech zařízení poskytujících klientům péči, jejich legislativě, administrativě i jejich možnostech. Odborné dovednosti: Student bude umět vybrat, koncipovat a realizovat vhodné programy péče a pomoci dle specifik dané oblasti a potřeb klienta. Bude schopen citlivě rozlišovat i jeho individuální potřeby a adekvátně na ně reagovat. Obecná způsobilost: Student se naučí komunikovat s cílovou skupinou klientů s přihlédnutím k jejím sociálním, zdravotním, vývojovým i intelektovým zvláštnostem.
Literature
    required literature
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
  • HANÁKOVÁ, A., BŘÍZOVÁ, B., MOTLOVÁ, L., a kol. Profesionální kompetence ověřované v průběhu praxe. [online]. [cit. 19. 3. 2008]. info
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 2008. ISBN 80-7262-532-1. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-10-9. info
    recommended literature
  • WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. info
  • JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4. info
  • ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9. info
  • SMITH, CH. A. Třída plná pohody: 162 her zaměřených na výchovu ke spolupráci a citlivému jednání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-602-0. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-7. info
  • WEISS, P., a kol. Sexuální zneužívání - pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-795-8. info
  • OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1. info
  • CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-136-3. info
  • MATOUŠEK, O., MATULOVÁ, A., KOPOLDOVÁ, B., CHALUPOVÁ, J., HALÍK,. Práce s rizikovou mládeží. Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Cvičení 72 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBD023