UPPVBK056 Basics of Andragogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do systému edukace dospělých v konceptu CŽU, klíčových pojmů a aspektů teorie a praxe, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů andragogiky, jejího obsahu dle subsystémů, také forem, metod a prostředků. Student by si měl osvojit právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologické; porozumět vzájemným vztahům systémových prvků a podmínek edukace dospělých. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost vzniku andragogiky jako samostatné vědy, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie výchovy, podstatné znaky jednotlivých subsystémů, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace, jmenovat významné osobnosti a významné nadnárodní i domácí instituce, jejich přínos pro současnou andragogiku, jakož i charakterizovat klíčové znaky přípravy dospělého na stárnutí. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní problematice edukace dospělých zasazené do konceptu celoživotního učení - od obecného subsystému, přes profesní až po subsystém kulturní. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat problematiku další kultivace dospělého člověka - v souvislostech edukačních disciplin a disciplin hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
    2. Andragogika v systému věd o výchově (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie), v kontextu CŽU a v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku; jejich postavení a vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
    3. Andragogika jako samostatná věda, cíl a předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
    4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - obecná, profesní, kulturní a integrální andragogika.
    5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
    6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty a aktivity (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR; konference UNESCO o VD.
    7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky, technologie, podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
    8. Dospělý účastník edukace, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita, kompetence.
    9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní a androdidaktické kompetence.
    10. Vývoj vzdělávání dospělých ve světě.
    11. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
    12. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých, mezinárodní projekty, sítě, kooperace.
    13. Andragogika v systému řízení lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty.
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2014. Dostupné z web-site FVP SLU. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
  • PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
  • JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9. info
    recommended literature
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. (s. 42-47) in VETEŠKA, J. info
  • SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
  • VACÍNOVÁ, T. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011. info
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The Theory and Practice of Learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
  • BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
  • JOCHMANN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Sborník z teoretického semináře k pojetí andragogiky v Olomouci 26.-27. dubna 1993. Olomouc: Katedra sociologie a andragogiky FF UP, 1994. info
  • KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
Teaching methods
Skills demonstration
Assessment methods
Credit test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBK056