FVP:UPPVBK056 Basics of Andragogy - Course Information
UPPVBK056 Basics of Andragogy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do systému edukace dospělých v konceptu CŽU, klíčových pojmů a aspektů teorie a praxe, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů andragogiky, jejího obsahu dle subsystémů, také forem, metod a prostředků. Student by si měl osvojit právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologické; porozumět vzájemným vztahům systémových prvků a podmínek edukace dospělých. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost vzniku andragogiky jako samostatné vědy, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie výchovy, podstatné znaky jednotlivých subsystémů, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace, jmenovat významné osobnosti a významné nadnárodní i domácí instituce, jejich přínos pro současnou andragogiku, jakož i charakterizovat klíčové znaky přípravy dospělého na stárnutí. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní problematice edukace dospělých zasazené do konceptu celoživotního učení - od obecného subsystému, přes profesní až po subsystém kulturní. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat problematiku další kultivace dospělého člověka - v souvislostech edukačních disciplin a disciplin hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
2. Andragogika v systému věd o výchově (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie), v kontextu CŽU a v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku; jejich postavení a vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
3. Andragogika jako samostatná věda, cíl a předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - obecná, profesní, kulturní a integrální andragogika.
5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty a aktivity (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR; konference UNESCO o VD.
7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky, technologie, podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
8. Dospělý účastník edukace, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita, kompetence.
9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní a androdidaktické kompetence.
10. Vývoj vzdělávání dospělých ve světě.
11. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
12. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých, mezinárodní projekty, sítě, kooperace.
13. Andragogika v systému řízení lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty.
- 1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.
- Literature
- required literature
- KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2014. Dostupné z web-site FVP SLU. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
- JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-823-9. info
- recommended literature
- KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. (s. 42-47) in VETEŠKA, J. info
- SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
- DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
- VACÍNOVÁ, T. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011. info
- PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
- JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The Theory and Practice of Learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
- BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
- JOCHMANN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Sborník z teoretického semináře k pojetí andragogiky v Olomouci 26.-27. dubna 1993. Olomouc: Katedra sociologie a andragogiky FF UP, 1994. info
- KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
- Teaching methods
- Skills demonstration
- Assessment methods
- Credit test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBK056