UPPVBK065 Maltreated and Abused Child

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednáška Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o problematice týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Obsahově je předmětu zaměřen jak na historické pozadí tohoto jevu, tak na jeho vývoj až do současnosti. Pozornost bude také soustředěna na osobnost jedince v sociálním prostředí, na jednotlivé formy týrání dítěte. V souvislosti se studovaným oborem je předmět zaměřen také na problematiku prevence syndromu CAN, jeho právní aspekty, na péči o dítě, které trpí syndromem CAN. Absolvováním předmětu student získá orientaci v problematice CAN, bude umět navrhnout vhodný obsah např. preventivních programů zaměřených na tuto oblast apod. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student bude znát základní odborné pojmy z problematiky týraného dítěte, bude umět popsat jednotlivé formy a projevy týrání a vysvětlit jeho dopady na osobnost dítěte. Odborné dovednosti: Student bude umět vyhledat a zpracovat relevantní informace vztahující se k problematice CAN a tyto informace uplatnit při řešení problému dítěte, bude schopen navrhnout různé způsoby pomoci dítěti a jeho rodině. Současně bude student umět analyzovat situaci dítěte a navrhnou možná řešení daného problému. Současně bude schopen řešit praktické pedagogické problémy související s výskytem CAN, přičemž se bude opírat o pedagogickou teorii a metodiku. Obecná způsobilost (kompetence): Student bude umět spolupracovat s dalšími odborníky (členy multidisciplinárního týmu). Bude umět absolvováním předmětu využívat vědomosti a dovednosti, jež mu pomohou reagovat na potřeby jak klientů, tak členů pracovního týmu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, minulost
    2. Postavení dítěte ve společnosti a jeho právní aspekty
    3. Tělesné týrání
    4. Psychické týrání
    5. Sexuálně zneužité děti
    6. Zanedbanost a zanedbávání
    7. Zvláštní formy CAN
    8. Prevence
    9. Duševní poruchy dospělých a dítě
    10. Děti v ohrožení, rizikové životní situace a psychické strádání dítěte
    11. Výskyt syndromu CAN, zjišťování /detekce) syndromu CAN a jeho registrace
    12. Problematika soudně-znaleckého posuzování týraného dítěte, dítě jako svědek
    13. Úloha sociálního pracovníka při řešení syndromu CAN
    14. Léčba dětí postižených syndromem CAN, psychoterapeutická intervence, péče o dítě postižené syndromem CAN
Literature
    required literature
  • SLANÝ, J. Syndrom CAN: (syndrom týraného dítěte). Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociáln, 2008. ISBN 978-80-7368-474-7. info
  • KOLEKTIV. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, Institut pro strukturální politiku, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • WEISS P., et al. Sexuální zneužívání: pachatelé a oběti. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-795-8. info
  • BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-629-3. info
  • PROVAZNÍKOVÁ, H. a VANÍČKOVÁ, E. Malá encyklopedie zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Praha: Růžová linka, 1997. ISBN 80-239-3055-9. info
  • DUNOVSKÝ, J., et al. Týrané zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
    recommended literature
  • MILFAIT, R. Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-320-8. info
  • VOLFOVÁ, I., KOZÁKOVÁ, Z., VELEMÍNSKÝ, M. sr. Prevence sexuálního zneužívání dětí a adolescentů se specifickými potřebami. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-129-1. info
  • VANÍČKOVÁ, E., et al. Identifikace typů dětských obětí komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: UK v Praze, 3. LF, 2007. ISBN 978-80-254-1073-8. info
  • WEISS, P., et al. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0929-5. info
  • ŠPECIÁNOVÁ, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: LINDE, 2003. ISBN 80-86131-44-0. info
  • VANÍČKOVÁ, E., et al. Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-286-6. info
  • FREYD, J. J. Betrayal trauma: the logic of forgetting child abuse. Cambridge: Mass. Harvard Univ. Press, 1996. ISBN 0-674-06806-8. info
  • ELLIOTTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-034-0. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBK065