UPPVBP063 Professional Andragogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět profesní andragogika se zaměřuje na detailní analýzu jednoho z klíčových subsystémů andragogiky a jeho aspektů, a to od teoreticko-metodologického základu, přes genezi a jeho funkce, cíle, organizační formy, metody a prostředky, proces kreování obsahu profesního vzdělávání (projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacích programů) až k analýze odlišností jednotlivých firemních škol a problematiky sebevzdělávání. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalosti významu profesní andragogiky pro produktivní část života člověka, jakož i jeho základních systémových prvků, funkcí a principů zasazených do rámce řízení lidských zdrojů a CŽU, v souladu s platnou legislativou. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní problematice profesní andragogiky, včetně její didaktické části, spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat problematiku profesní andragogiky v souvislostech hominidních, právních a ekonomických disciplin. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám práce ve svém oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět Profesní andragogiky a charakteristika základních kategorií.
    2. Metodologické základy profesního vzdělávání dospělých - non-formal education; uplatnění systémového přístupu (Bertalanffy); využití modelu a modelování.
    3. Systematické profesní vzdělávání dospělých jako prostředek společenských a hospodářských změn - kontra brain-drain; významné systémy profesního vzdělávání Carrardova škola, Škola dynamiky skupin, Škola duševního výcviku, TWI a TTT; vznik první manažerské školy (Harvard b.s.), významné mezinárodní organizace podporující prof. edukaci: ILO, FAO, UNIDO, UNESCO, OECD a dal.; spec. grantové programy EU pro profesní ed. (Grundvigh, Leonardo da Vinci)
    4. Nejvýznamnější čeští představitelé klasic. managementu a jejich systémy profesní edukace pracovníků: Škoda, Rothschild, Gutmann, Baťa, Nehera; Profesní edukační systém v ČSR 1945 -73 (Záv. školy, PTŠ a PI); Profesní edukační systém v ČSSR 1973 - 1989 (Cyklická příprava - vznik institutů); Profesní edukační systém po r. 1989 (2000 nových ed. institucí; AIVD; "malá" AK...)
    5. Cíle, význam a funkce profesní andragogiky; trendy a strategie pro 21. století; podnik (výrobní sociální systém - rozhodující aktivity vztahující se k trhu, zákazníkovi, k širšímu okolí) a profesní vzdělávání dospělých; instituty/manažerské školy firem.
    6. Obsah profesní edukace specifický dle funkcí a pracovních pozic účastníků.
    7. Formy, metody, prostředky, pomůcky, edukační technologie a didaktická technika v profesní edukaci.
    8. Dospělý účastník profesní edukace (Dělník, THP-pracovník a Manažer); docilita a diagnostika; klíčové kompetence.
    9. Lektor profesní edukace dospělých, obsah kategorie (Org. a Říd. personál - vedoucí institutu, ved. odd., ved. kurzů; Podpůrný asist. personál - logistika, evidence; Tvůrci programů, projektů, učebních opor, pomůcek, technologií, koncepční prac., výzkumníci, prognostikové, analytikové, ekonomové edukace; Lektoři, trenéři, poradci, konzultanti, instruktoři, kouči, tutoři, patroni, diagnostici, androdidaktikové); klíčové kompetence.
    10. Rozbor potřeb profesního vzdělávání - součást personálního plánování; Projektování edukačních akcí - metodika tvorby vzdělávacího projektu/programu a jeho klíčové součásti.
    11. Kontrola a hodnocení efektivity; kategorie kvality profesní edukace - akreditace/certifikace; návratnost investic vzdělávací akce.
    12. Edukační marketingová a poradenská strategie - součást firemní personální politiky; Hunting a jeho metody;
    13. Assessment centra a význam profesionálů v profesní edukaci.
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Klasický management v našich podmínkách. In KALNICKÝ, J. (ed.)- MALČÍK, M. - UHLAŘ, M. Obecný management. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-305-5. info
  • KALNICKÝ, J. Systémové pojetí efektivnosti a ekonomiky edukace dospělých. In KALNICKÝ, J. (ed.) - UHLAŘOVÁ, J. - HAPLOVÁ, M. Efektivnost a ekonomika edukace dospělých. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-323-9. info
  • KALNICKÝ, J. Vzdělávání pracovníků ve firmách. In KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MUŽÍK, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80- 86432-009. info
  • MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, J. Marketing ve vzdělávání dospělých. Praha: Daha, 1998. ISBN 80-902232-2-2. info
    recommended literature
  • Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. Usnesení vlády č. 210 ze dne 3. 3. 2003. web-site MPSV ČR. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-808-6723-983. info
  • JARVIS, P. (ed.). The theory and practise of learning. London: Kogan Page & NY: Routidge, 2006. ISBN 0-7494-3859-2. info
  • Kol. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. 7. zv. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9. info
  • BELCOURT, M., WRIGHT, P. C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-459-2. info
  • JUNGER, Z., PÁNEK J. Sústava výchovy a vzdelávánia pracovníkov. Bratislava: Práca, 1997. info
  • KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • PEDLER, M. - BURGOYNE, J. - BOYDELL, T. A manager´s guide to self-development. UK, Maidenhead: McGraw-Hill, 1994. info
  • HRBEK, M. Podniková výchova v tržním prostředí. In Informace jaro-léto 1992. Praha: IMP, 1992. info
  • KALNICKÝ, J. V čom Baťa predbehol dobu. Osvetová práca, 1990. info
  • JIRÁSEK, J. Podniková organizace ve vývoji. Praha: IŘ, 1978. info
  • LIVEČKA, E., KUBÁLEK, J. Podniková pedagogika. Praha: SPN, 1978. info
  • LIVEČKA, E. Podniková výchova a vzdělávání. Praha: Práce, 1969. info
Teaching methods
Skills demonstration
Assessment methods
Credit test
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBP063