UPPVBP067 Methodology of Participation in Experiential Education and Play Activities

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
viz výše
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je podrobné seznámení studujících s vybranými participačními metodami zážitkové výuky dospělých a s jejich základními funkcemi, cíli, principy a možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně jejich správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení, které si studenti vyzkouší v rámci seminářů ve skupinových tvůrčích aktivitách. Student aktivně participuje na semináři - při nácviku metodických postupů uplatnění výukových metod - ve smyslu pokynů vyučujícího. Student zpracuje (individuálně/skupinově) a prezentuje seminární práci (včetně tvorby scénáře): návrh metodického postupu při uplatnění participační výukové metody (dle výběru) - pro určenou skupinu dospělých účastníků. Aktivní participace studenta na semináři i pozitivní hodnocení seminární práce, včetně docházky jsou podmínkou pro udělení zápočtu. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních druhů edukačních metod pro dospělé, včetně charakteristiky jejich klíčových aspektů z hlediska teorie edukace dospělých, jakož i zásad výběru, nácviku, realizace a hodnocení; Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní problematice metod v rámci androdidaktiky a dovede připravit scénáře, jakož i metodicky správné provedení jednotlivých participačních metod (dle studijních okruhů). Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky a přístupy vzhledem k potřebám praxe v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním:
    a. organizování práce ve skupinách a v plénu;
    b. tvorby a uplatnění strukturovaných pracovních sešitů pro efektivnost výuky řízené participačními metodami.
    2. Charakteristika klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé (akroamatické, heuristické, tréninkové, zážitkové, herní), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; důraz na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy, realizace i vyhodnocování jednotlivých metod v zážitkové výuce:
    2.1 ledolamka
    2.2 interaktivní výklad
    2.3 diskusní metody
    2.4 brainstorming
    2.5 brainwriting
    2.6 případová metoda
    2.7 KaBo metoda
    2.8 metoda balíku dodané pošty
    2.9 inscenační metoda
    2.10 DELFI metoda
    2.11 Uplatnění video-setu u participačních metod
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2013. URL info
  • KALNICKÝ, J. Metody v profesní přípravě pracovníků. In KALNICKÝ, J. HRM řízení lidských zdrojů. Ostrava: Repronis, 2012. ISBN 978-80-7329-300-3. info
  • MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-220-9. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • BOČKOVÁ, V. Nárys didaktiky dospělých. 2. upravené a dopl. vyd. Olomouc: UP, 1991. ISBN 80-7067-035-5. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. ISBN 80-210-1661-2. info
    recommended literature
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 294 s. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. info
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • MUŽÍK, J. Pedagogické dovednosti lektora. Institut pro místní správu. Praha, 2006. info
  • JARVIS, P. (ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • KALNICKÝ, J. Brainstorming. In Glossary of Adult Learning in Europe. Amersfoort: Monographs EAEA, 1999. ISBN 928-202-082-7. info
  • SILBERMAN, M., LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
  • BORÁK, M. Moderné metódy výchovy vedúcich. Bratislava, 1970. info
Teaching methods
Interactive lecture
Assessment methods
Credit test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVBP067