UPPVKP030 Theory and Methods of Social Work

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Helena Kolibová, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
Zpracování stati v rozsahu minimálně 7 normostran na téma Komparace dvou vybraných přístupů v sociální práci. Každý student si téma (2 přístupy) vybere a může ho konzultovat do 14-ti dnů s vyučujícím. Literatura, z níž bude studující čerpat, bude v minimálním rozsahu 3 tituly z okruhu literatury základní a 1 titul z okruhu literatury doporučené. Základním kritériem při posuzování kvality stati bude prokázání schopnosti práce s odborným textem, s akcentem na vhodné propojování tezí jednotlivých autorů do uceleného logického rámce a schopnost promítnout teoretické poznatky do praxe sociální práce
s klientem. Zpracovanou stať studenti odevzdají nejpozději dva týdny před zahájením zápočtového týdne, aby měl pedagog příležitost práce vyhodnotit a případně vrátit k přepracování prostřednictvím elektronické pošty. V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností při zpracovávání úkolů. Zpracování stati je podmínkou k získání zápočtu.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
LECTURE The course provides a basic understanding of terminology, history and education in social work and introduces students to selected theories of social work and focuses on methods of social work. Briefly outline the problems of specific target groups and work with them in the seminar students will be able to practice the theoretical knowledge test. The aim of this course is to provide a functional connection of the theoretical base with practical application of lessons learned. SEMINAR The seminar focuses on specific training methods and techniques in social work and the skills required for the use of theoretical knowledge from courses in the theory and methods of social work practice. Each student is actively participating in exercises model the situation in regard to the various theories and methods of social work, which will be lit at the lectures. In the seminar, students also discuss the need for timeliness and techniques used in contemporary social work.
Syllabus
  • LECTURE
    1st Definition of social work, objectives, development and anchorage in the social sciences.
    2nd Personality social worker, claims the social worker profession. The relationship of social worker- client. Burnout. Supervision.
    3rd Ethical principles and values in social work ethical codes.
    4th The relationship of social work and theory. The importance of theory to practice.
    5th The client-oriented approach in social work.
    6th A target-oriented approach in social work.
    7th Systemic approach in social work.
    8th Antiopresing approaches in social work.
    9th Social work with individuals.
    10th Social work and family.
    11th Social work with the group.
    12th Social work with the community.
    13th Social work and social services. The Act on Social Services.
Literature
    required literature
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-36-6. info
  • MATOUŠEK, O., et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce. Brno: Národní centrum pro rodinu, 2000. info
    recommended literature
  • MATOUŠEK, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7. info
  • JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (ED.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
  • HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON, 1997. ISBN 80-85850-45-1. info
    not specified
  • " Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, ve znění pozdějších předpisů. info
  • Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů. info
Teaching methods
Skills demonstration
Assessment methods
Test
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
Teacher's information
Credit for full-time study - presentation and essay submission, compliance activities,attendance
Credit for the combined form - to meet individual tasks
The test - preparation of lectures and required reading
Written workin the length of 5 pages on the comparison of two selected approaches in social work (deadline: 8 weeks into the semester). Each student selects topic (2 approaches) and notifies the teacher within 14 days by e-mail. The literature from which learners will draw will be a minimum of 3 titles from the list of required reading and 1 title from the list of the recommended reading. The basic criterion for assessing the quality of the paper will be the demonstration of the ability to work with specialized texts, with appropriate emphasis on linking individual author's thesis into a coherent logical framework and the ability to translate theoretical knowledge into social work practice with clients.
Submitted tasks are checked by the teacher who notify students of any shortcomings or suggestions for revisions in individual or group consultations . Students can use the consultation time (personal or electronic) to discuss problems that come up while working on the written work. The student receives credit upon completion of the tasks .
The course is also listed under the following terms Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPVKP030