FVP:UPPVBP008 Developmental Psychology for S - Course Information
UPPVBP008 Developmental Psychology for SP
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny vývojové psychologie a ukotvit ji v systému psychologických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně nejčastěji se vyskytujících sociálně patologických jevech v jednotlivých obdobích. Pozornost je současně věnována souvisejícím vývojovým teoriím, historii vývoje oboru, základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje člověka. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny.Stručná historie vývoje oboru.
2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje.
4. Prenatální a novorozenecké období.
5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
- 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny.Stručná historie vývoje oboru.
- Literature
- required literature
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy vývojové psychologie. Studijní opora. Opava: Slezský univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2013. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. info
- ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0. URL info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. info
- recommended literature
- TYRLÍK, M., ed. Zátěž v adolescenci. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6042-5. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Tram, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
- GRUSS, P.( ed.). Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. info
- ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. info
- DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1. info
- MACEK, P. Adolescence. 2., upr. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Written exam
Credit - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2016/UPPVBP008